Det var under ett möte med Trafikverket fredagen den 17 november som Fredrik Thomasson (SD) och regionrådet i Kronoberg Mikael Johansson (M) meddelade att de inte längre vill satsa på persontrafik på Sydostlänken, ett besked som enligt Trafikverket äventyrade hela satsningen.
Diskussionen har därefter gått het i Blekinge om Sydostlänkens framtid. Men nu vänder Sverigedemokraterna och säger i stället ja till persontrafik på Sydostlänken.
– Det är glädjande att vi har lyckats hitta en lösning på detta. Vi beklagar att man inte gjort arbetet tidigare med hur man skulle finansiera persontrafiken, säger Björn Tenland Nurhadi (SD), som är gruppledare i Region Blekinge.
Varför säger ni ja till persontrafiken idag, när ni tidigare sagt nej?
– Då var det ett möte mellan regionerna som tog upp frågan om finansiering. Vi såg inte då att det fanns någon lösning på finansieringen, men det finns det nu och det innebär att persontrafiken kan bli verklighet, säger Björn Tenland Nurhadi.
Regionråd Sophia Ahlin (M) menar att hennes parti inte har hållit med sina kollegor i regionstyret när de vände i frågan.
– Moderaterna har aldrig sagt nej till persontrafik på Sydostlänken. Det är en otroligt viktig fråga för Blekinge, säger hon.
sydostlänken i siffror
Projektet Sydostlänken består av en upprustning och elektrifiering av järnvägen mellan Älmhult och Olofström (41 km) samt en ny järnväg mellan Olofström och Blekinge kustbana (18 km) för både gods- och passagerartrafik.
2017: Regionerna Blekinge och Kronoberg samt kommunerna Olofström, Karlshamn, Osby och Älmhult undertecknade en avsiktsförklaring om att finansiera persontrafiken, som enligt Region Blekinge då beräknades kräva investeringar på 250 miljoner kronor. Region Blekinge beslutade då att skjuta till 50 miljoner kronor.
Volvo och Karlshamns hamn skrev också på avsiktsförklaringen om att betala sina egna kostnader för att ansluta till Sydostlänken.
Trafikverket beräknade då kostnaderna för godsjärnvägen till 2,3 miljarder kronor.
2022: Regeringen gav besked om att satsa 3,9 miljarder på Sydostlänken med byggstart 2027-2028.
2023: En dagsaktuell uppskattning är att persontrafiken kräver cirka 400 miljoner kronor i gemensamma investeringar från Region Blekinge (115 miljoner), Region Kronoberg, Älmhults kommun, Osby kommun, Karlshamns kommun och Olofströms kommun.