– Vi har fått till oss att våra medlemmar vill ha en blockad och alla är positiva till en ny, säger Christian Ternström förbundssekreterare Svenska Hamnarbetarförbundet som är verksam i Karlshamns hamn.
Det innebär en blockad mot alla ryskägda, ryskflaggade och ryskkontrollerade fartyg samt all sjötrafik till och från Ryssland till och med den 26 juni. Avsikten är att stötta ukrainska fackliga motståndsyttringar i hamnarna och andra samhällssektorer mot den ryska invasionen.
– Vi har sett en tydlig nedåtgående trend för svensk handel med Ryssland sedan vår första blockad inleddes i mars, men tyvärr finns fortfarande enskilda företag i Sverige som vill fortsätta handla med Ryssland under det här vansinniga anfallskriget, säger förbundsordförande Martin Berg i ett pressmeddelande.
Än så länge har inga långtgående åtgärder kommit från regeringen eller riksdagen, förutom EU:s sanktionspaket för hamnar.
– Så vi känner ett ansvar att fortsätta göra vad vi kan, fortsätter Martin Berg.
Första blockad avslutad
Den 28 mars inleddes den första blockaden mot fartyg med kopplingar till Ryssland och avslutades den 13 maj.
– Blockaden vi hade var väldigt effektiv och la ett bra tryck mot Ryssland och det fick en bra effekt. Vi har inte haft så många ryska fartyg sen blockaden började, säger Christian Ternström förbundssekreterare Svenska Hamnarbetarförbundet som är verksam i Karlshamns hamn.
Anledningen till att en ny blockad införs, menar Christian Ternström, är för att det annars hade varit ”fritt fram” för ryska fartyg.
– Hade vi inte haft den förra så hade vi inte varit nere på inga fartyg per vecka, så för att det inte ska inträffa igen inför vi en ny blockad, säger han.
Efter den tidigare blockaden stämde arbetsgivarorganisationen Sveriges hamnar förbundet till Arbetsdomstolen, då man menade att blockaden är olovlig. En stämning som senare drogs tillbaka.
Här inleddes den första blockaden i mars.