Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Forskaren Linda Mattsson svarar på frågor om särskilt begåvade elever. Foto: Martin Axelsson Därth/SVT

Tre frågor om: Särskilt begåvade elever

Uppdaterad
Publicerad

Vad vet forskningsvärlden om särskilt begåvade elever? Forskaren Linda Matsson från Blekinge Tekniska Högskola reder ut begreppet.

Fem procent av alla elever uppskattas vara särskilt begåvade. Forskningsvärlden har inte enats om någon definition av begreppet, men enligt lektorn Linda Matsson, som forskar om särskild begåvning vid BTH, brukar man tala om elever som kan se bortom det uppenbara, kan ta till sig komplexa idéer och har ett analytiskt tänkande.

”Kränkande”

Skolan behöver bli bättre på att stimulera elever med särskild begåvning. Annars finns det risk att eleverna börjar skolka och bli hemmasittare, menar Linda Mattsson.

– De kan redan allt i skolan och det är kränkande för eleverna att göra samma sak om igen, som de kunnat sedan många år tillbaka, säger hon.

Linda Matsson ligger bakom ”Mattegänget” och har varit drivande i att Karlskrona kommun nu beslutat om en satsning på särskilt begåvade elever.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.