Foto: TT

20 ambulanser larmades till bussolyckan i Sveg

Uppdaterad
Publicerad

Totalt 20 ambulanser och tre ambulanshelikoptrar från fyra län deltog i räddningsarbetet vid den svåra bussolyckan utanför Sveg där tre barn omkom. Enligt Daniel Storey, gruppchef på SOS Alarm i Östersund, var samarbetet med SOS-centralen i Falun omfattande och resurser från både Dalarna och Gävleborg kallades in.

– Arbetet här på SOS-centralen i Östersund var extremt intensivt, säger Storey till SVT Nyheter.

Tidigt på morgonen söndagen den 2 april 2017 var en buss med högstadieelever på väg från Skene i Västergötland till skidorten Klövsjö i Jämtland. Ombord på bussen fanns 59 personer, 52 elever, sex medföljande vuxna och chauffören. Någonstans på E 45:an mellan Tandsjöborg och Sveg körde bussen av vägen och välte. Katastrofen var ett faktum.

Bussolyckan i Härjedalen

Två mil söder om Sveg

Precis klockan 07.00 kom det första larmsamtalet till 112. Larmoperatören tog reda på vad som hänt, hur många som var skadade, och med hjälp av teknik så positionerade man larmsamtalet till E 45 i höjd med Siksjön, cirka två mil söder om Sveg i Härjedalen. Klockan 07.02 drar SOS Alarm förlarm hos räddningstjänsten i Sveg.

Nattpersonalen stannade kvar

På SOS Alarm i Östersund var det dags för skiftbyte, men nattpersonalen stannade kvar och extra personal kallades in. Det blev tre operatörer som helt kom att ägna sig åt olyckan utanför Sveg.

Alla tillgängliga resurser larmades

När räddningstjänsten i Sveg hade larmats fortsatte man med ambulanser från Sveg, Hede, Funäsdalen, Los, Ljusdal, Mora och Särna. Samtidigt larmades ambulanshelikoptrar från Östersund, Mora och Uppsala samt räddningstjänsterna i Ytterhogdal, Los, Färila och även räddningsvärnet i Tandsjöborg. Men det räckte inte.

Polisen Erik Sidenvall på olycksplatsen. Foto: Nisse Schmidt/TT

Ytterligare ambulanser larmades då från Mora, Edsbyn, Bollnäs och Hudiksvall. I Östersund hyrde man in en helikopter som flög en sjukvårdsgrupp med läkare ner till olycksplatsen. Två lättambulanser (minibussar som kan ta flera lätt skadade) larmades också.

Den första ambulansen var på plats 19 minuter efter det första samtalet till 112. Totalt fick SOS Alarm ta emot fem larmsamtal om olyckan.

Resurser från fyra län

Räddningsenheter från fyra län deltog i arbetet på olycksplatsen: Jämtlands län, Gävleborg, Dalarna och Uppsala län. Totalt var det 20 ambulanser, tre ambulanshelikoptrar, två lättambulanser, fyra räddningstjänster, ett brandvärn och ett stort antal poliser som fanns på plats på E45:an vid Siksjön.

Kriscentrum i Sveg

Tre ungdomar omkom vid olyckan och många skadades. De 23 svårast skadade fördes till något av akutsjukhusen i Östersund, Hudiksvall, Uppsala, Mora eller Falun. Övriga fördes antingen till Hälsocentralen i Sveg eller direkt till Församlingshemmet i Sveg där det upprättades ett kriscentrum.

Eleverna sörjer sina skolkamrater. Foto: TT

Långt till akutsjukhusen

Olycksplatsen ligger cirka två mil söder om Sveg. Närmaste akutsjukhus finns i Mora cirka 12 mil från platsen, till Östersunds sjukhus är det 20 mil. I Sveg finns en Hälsocentral där man kallade in all tillgänglig personal den här morgonen.

I ett tidigt skede larmades också flera av sjöräddningens helikoptrar, men de fick motbud när de var i luften då man insåg att de resurser som fanns närmare räckte.

”Arbetet fungerade bra”

Daniel Storey på SOS Alarm i Östersund säger att han är nöjd med hur arbetet förlöpte den här morgonen.

– Vår bedömning är att arbetet hos oss och vårt samarbete med räddningsresurserna fungerade bra, säger han.

Foto: Sjöfartsverket

Rättgång i Borås

Den 13 mars i år inleddes rättegången om bussolyckan. Rättegången hölls i Borås då både den misstänkte och målsägarna bor i närheten.Bussföraren var åtalad missänkt för vållande till annans död, vållande till kroppsskada och vårdslöshet i trafik. Han friades av tingsrätten. Domen överklagades av åklagaren och nu inleds alltså förhandlingarna i Hovrätten i Göteborg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Bussolyckan i Härjedalen

Mer i ämnet