Tingsrätten skriver bland annat att bolaget inte anses ha vållat mannens död och därför behöver inte företagsboten betalas. Foto: Lotta Olin/SVT

Anhöriga nekas skadestånd – sex år efter dödsolycka på bangård i Borlänge

Uppdaterad
Publicerad

Anhöriga till den man som avled efter att ha blivit klämd mellan tågvagnar på bangården i Borlänge 2018 har inte rätt till skadestånd från företaget Green Cargo. Det slår Falu tingsrätt nu fast – drygt fem år efter dödsolyckan.

Det var i november 2018 som dödsolyckan skedde när flera tågvagnar skulle kopplas ihop med varandra på bangården i Borlänge.

En 59-årig man som arbetade som bangårdsoperatör klämdes mellan vagnarna under arbetet och avled av skadorna.

Hur eller varför olyckan skedde är inte klarlagt enligt Falu tingsrätt.

Åklagaren yrkade på en företagsbot på en miljon kronor och fem anhöriga till mannen hade begärt skadestånd på 30 000 kronor vardera.

Green Cargo har inte brustit tillräckligt mycket

Enligt domen från Falu tingsrätt behöver Green Cargo nu varken betala böter eller skadestånd.

Bedömningen är att Green Cargo inte brustit tillräckligt mycket i sitt arbetsmiljöansvar.

Tingsrätten skriver bland annat att bolaget inte anses ha vållat mannens död och därför behöver inte företagsboten betalas – därmed ogillas även yrkandena om skadestånd.

Så här skriver tingsrätten: ”...de riskbedömningar Green Cargo har gjort av växlingsarbetet, de säkerhetsbestämmelser bolaget har, den utbildning de ger sina medarbetare och den uppföljning de gör av densamma är tillräcklig för att de ska anses nå upp till kraven som ställs på en arbetsgivare för att förebygga att arbetstagaren utsätts för olycksfall.”

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Har inte läst det här på fem års tid – det gör väldigt ont” – hör sonen Joakim om det sista meddelandet från pappan och om sorgen efter arbetsplatsolyckan. Foto: Henrik Kilefors/SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.