– Jag trodde inte att det var sant när jag fick beskedet om olyckan, berättar Joakim Myrberg.
När Per Myrberg arbetade med att koppla samman godsvagnar hände någonting och han klämdes mellan vagnarna och avled.
– Vi hördes varje dag efter jobbet. Det blev en otrolig tomhet efter olyckan, säger sonen Joakim.
Enligt uppgifter från Arbetsmiljöverket sker drygt hälften av dödsolyckorna i Sverige inom branscherna bygg, transport eller tillverkningsindustrin.
Lång väntan på rättegång
Efter olyckan drog det ut på tiden innan det blev rättegång, det dröjde ungefär fem år.
– Det ska inte ta så här lång tid, det är alldeles för länge. Sorgen hinner läka lite och så rivs det upp igen, säger Joakim.
Inget skadestånd
Under onsdagen kom domen. Åklagaren yrkade på en företagsbot på en miljon kronor och fem anhöriga hade begärt skadestånd på 30 000 kronor vardera.
Tingsrättens bedömning är att Green Cargo inte brustit tillräckligt mycket i sitt arbetsmiljöansvar och företaget behöver därför inte betala böter eller skadestånd.
Så här skriver tingsrätten: ”...de riskbedömningar Green Cargo har gjort av växlingsarbetet, de säkerhetsbestämmelser bolaget har, den utbildning de ger sina medarbetare och den uppföljning de gör av densamma är tillräcklig för att de ska anses nå upp till kraven som ställs på en arbetsgivare för att förebygga att arbetstagaren utsätts för olycksfall.”
– Jag har varit lite förberedd på att det kunde bli så här. Men det är en besvikelse och jag förstår inte hur de kom fram till det här, säger Joakim.
Han och de övriga i familjen har inte bestämt om de ska överklaga eller inte. Green Cargo har avböjt intervju med hänvisning till att domen inte vunnit laga kraft.
– Vi har full förståelse för att man inte är nöjd med domen men vi har ingen ytterligare kommentar förrän domen vunnit laga kraft, säger Green Cargos presschef Stephan Ray.