”De har egna utvecklingsavdelningar och säljer koncept till andra bedragare” – Andreas Borgefors om bankens kamp mot lurendrejeriet. Foto: Bodil Ljungberg, SVT

Oroliga Avestabor köade utanför bankkontoret

Uppdaterad
Publicerad

Bedragare som riktar in sig på att komma åt privatpersoners pengar är ett evigt bekymmer för bankerna. Härom veckan gjordes ett riktat bedrägeriförsök mot Avestabor, något som Handelsbanken på plats snabbt blev varse.

– Det var en jätteovanlig syn som mötte oss. När vi öppnade dörrarna på morgonen kom 20 personer in och hade frågor om ett märkligt sms de fått med Handelsbanken som avsändare, säger kontorschefen Andreas Borgefors.

Sms:et uppmanade mottagarna att ringa ett telefonnummer eftersom deras konton kunde vara utsatta för bedrägeri.

Påverkar trovärdigheten

– Det här är olyckligt på många sätt, dels så oroar de den enskilde och dels så påverkar bedragarna bankens egen trovärdighet eftersom de använder sig av samma kanaler som vi, vi kontaktar ju också våra kunder via till exempel sms och berättar att de har nya lånehandlingar och liknande.

Andreas Borgefors understyrker dock att banken aldrig skulle ringa och be om några inloggningar eller kontokortsuppgifter. Han menar också att bedragarna köper färdiga telefonregister och i det aktuella fallet verkade man i huvudsak ha riktat in sig på män över 60 år i Avesta.

– Men, den här gången verkar det ha gått bra, de verkar inte ha kommit åt några uppgifter och vi kunde lugna ett stort antal kunder på plats här på kontoret.

Starta klippet och hör mer om bankens kamp mot bedragarna

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.