En fjärdedel av landets femteklassare saknar studiero i skolan. Åsa Fahlén, förbundsordförande i Lärarnas riksförbund, ser allvarligt på situationen. Hon pekar på stor omsättning av personal, och låg andel behöriga lärare som en del av förklaringen.
– Det är en allvarlig situation ute i skolan där våra medlemmar larmar om att de faktiskt inte får tillräckligt bra förutsättningar för att göra ett bra jobb på allt för många ställen.
Recept för bättre studiero
Fahlén hävdar att behöriga ämneskunniga lärare, bättre stöd till elever med särskilda behov, och förutsättningar för lärarna att göra sitt jobb är receptet för bättre studiero i klassrummen.
– Vi vet att när lärare får tid att förbereda sig ordentligt och göra välstrukturerade och väl förberedda lektioner så ökar det tryggheten och studieron. Inte bara på lektionerna utan i hela skolsituationen.
Involvera alla
Christopher Granbergs skola har runt 500 barn, enbart behöriga lärare och låg omsättning på sin personal. Utöver det, och uppföljning av arbetet, pratar han om goda relationer som en viktig del. Både på skolan, och med föräldrar.
– För oss är det viktigt att involvera medarbetare, elever och vårdnadshavare i så stor utsträckning som möjligt, säger Granberg.
På Granbergs skola uppger 84 procent av eleverna i årskurs fem att de har studiero.
I klippet delar Christopher Granberg med sig av fler framgångsrecept för att nå studiero.