Ofta är det kollektivtrafiken som har gått först på de orter som har fått tankställen.
Ordföranden inom Region Dalarna, Leif Nilsson säger till SVT Gävledala att nån måste våga gå först om det ska bli möjligt att köra på biogas i länet:
– Det måste vi fixa helt enkelt.
Hur ska ni fixa det?
– Det är politiken som måste bestämma sig för att man vill ha biogas. Jag kan inte se något alternativ till det just nu. Det är biogas som är framtiden.
Redan år 2010 utsågs till biogasens år i Dalarna och Gävleborg men fortfarande är Dalarna en helt vit fläck på biogaskartan. Och Gävleborg är inte mycket bättre. Det finns ett enda tanksytälle – i Gävle.
Dalarna skulle dock kunna ta vara på de resurser som finns i länet bättre. Istället skickas exempelvis slaktavfall från rättvik i långtradare till Linköping där det omvandlas till biogas och driver bussar i stan. Men avfallet skulle istället kunna användas på hemmaplan.
En sammanslutning av sju dalakommuner under namnet ”Biogas Siljan” är intresserade av att bygga en anläggning i storlek med den som finns i Linköping, för att kunna ha lokal biogasproduktion i Dalarna.
– Jag förväntar mig att vi i Rättvik ska kunna ta ett beslut under januari månad om att gå vidare i frågan, säger Inge Östlund (C) från kommunledningen i Rättvik.
Varför har det inte gått till sig ännu?
– Ja det har ju stötts och blötts i olika omgångar och det är svårt att få ETT fullmäktige att fatta ett bra beslut och här handlar det om sju kommuner som måste fatta samma beslut.