– Jag förstod ganska tidigt vad det handlade om. De kunde sänka mitt pris, sa de, samtidigt som de hävdade att de samarbetade med elleverantören Falu energi och vatten som jag har idag, säger Christoffer Ulfsax.
Företaget som ringde upp Ulfsax heter Nordic Green Energy som också ligger på tredje plats av de företag som fått flest klagomål av de ca 140 elhandelsföretag som finns på den svenska elmarknaden idag.
– Jag tycker det känns jobbigt att bli utsatt därför vill jag uppmana andra att själva ringa upp sin elleverantör om man blir osäker på kostnader eller likande. De här företagen vill bara tjäna pengar och i slutändan är det du som kund som blir drabbad.
SVT har sökt företaget Nordic Green Energy vars kundombudsman svarar så här i ett mail:
Den vanligaste kontraktsformen hos oss är fasta avtal med olika bindningstider utifrån kundens önskemål, vilket innebär ett fast kWh-pris och att endast elförbrukningen påverkar månadskostnaden. Vi ett seriöst företag som tar alla våra kunders nöjdhet, eller missnöjdhet, på största allvar. Om det finns en missnöjd kund till oss, vill vi göra vad som går för att rätta till eventuella misstag eller missförstånd så snart som möjligt.
När vi på SVT frågar om varför de ligger på svarta listan får vi inget svar på frågan.
Hör Christoffers berättelse i klippet ovan.