Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Ingen ska skadas i trafiken” – hör kommunpolisen Anna Ställs säkerhetstips till bilister och cyklister. Foto: Charlotte Pettersson/SVT

Dalapolisen inför cykelsäsongen: ”Inte lämpligt att tuta på cyklister”

Uppdaterad
Publicerad

Drygt 12 000 cyklister skadades i Sverige förra året – runt 370 av olyckorna inträffade i Dalarna. Nu är cykelsäsongen i gång igen och SVT Dalarna bad polisen Anna Ställ berätta vad bilister och cyklister ska tänka på för att öka säkerheten och minska antalet olyckor. 

– Det är inte lämpligt att tuta på cyklister, det kan få motsatt effekt, säger Anna Ställ som är kommunpolis i Borlänge/Säter och Gagnef.

Hon menar att varningen i stället kan bli ett överraskningmoment som gör att cyklisten vinglar till –  att det kan skada mer än det hjälper.

Att cykla i klunga är inte olagligt, men enligt Anna Ställ kan det vara olämpligt om det skapar ett hinder i trafiken.  

I videon: Det här tycker polisen att du ska tänka på.

Bilister och cyklister längs vägarna – hur gör du för att öka säkerheten?

Tack för alla inlägg i den här chatten, nu stänger vi möjligheten att publicera nya inlägg.

Jonny Pettersson • I Borlänge har vi fler cyklister på vägarna än på de väldigt efterfrågade cykelvägarna som är så viktiga att få men att cykla på dem går inte när de är klara, värsta syndarna är cykel klubbarna.

Susanne • Vika intresseförening anlade en cykelväg från Hosjö till Vika för ca 20 år sedan. Varför använder de inte den? Den anlades ju just för att man inte skulle behöva cykla längs landsvägen, där inslaget har filmat ifrån. Syns även i bild från inslaget. Vore väl bra om cyklisterna använde den.

Rune Björk • När man cyklar skall man ha på sej en gul väst , så man syns bättre i trafiken

Sven-Erik Karlsson • Jag reagerar över att cyklisterna ofta cyklar i bredd. Det gäller främst tränande tävlingscyklister. Och varför cyklar så många inte på cykel- och gångbanor när det finns sådana?

Bosse • Avsnittet ni visar är tydligen vid Staberg där finns cykelvägar vid sidan av vägen

Micke • Cyklade i Spanien för nåt år sen, där var det lag på att bilister SKA hålla minst 1,5 meters avstånd vid omkörning av cyklist. Om det inte gick pga möte måste bilisten avvakta bakom cyklisten. Såg polis som skällde ut turist-bilist som inte gjorde det.
Vad gäller i Sverige?
Varför togs inte omkörnings-situationen upp av polisen eller reportern?

Göran • En cyklist får cykla på på väg även om det finns cykelbanor bredvid och bilisten har inte rätt att köra avmätning på denna. Det kan vara ditt barn som blir drabbad nästa gång.

Magnus • Till Bilist, Merith m fl: Det har anlagts en alternativ väg längs väg 69 mellan Staberg och Vika, men det var inte kommunen som anlade den och det är ingen cykelväg. Ett generellt problem i sammanhanget är ickecyklande ofta påstår att det finns fina cykelvägar och så kanske det kan se ut på avstånd, men som bilist på intilliggande väg så saknar man förutsättningar att bedöma cykelvägens kvalitet (som inte sällan kan vara riktigt dålig).

Merith som cyklade: • Det var en längre intervju och allt kom inte med. Det finns en befintlig cykelbana men ingen asfalterad som fungerar för smalare däck. Inte bra att mötas på en sån heller då även fotgängare går där.
Jag nämnde även cyklistens ansvar om att tex inte cykla i bredd.
Det går inte att göra alla vägar top notch, men Staberg-Vika vore toppen att bredda//Merith

Antal skadade cyklister som hittills rapporterats från akutsjukvården och/eller polisen 2022:

LänAntal skadade cyklisterBlekinge län

167

Dalarnas län

369

Gotlands län

22

Gävleborgs län

141

Hallands län

981

Jämtlands län

109

Jönköpings län

332

Kalmar län

223

Kronobergs län

207

Norrbottens län

72

Skåne län

2977

Stockholms län

1934

Södermanlands län

173

Uppsala län

428

Värmlands län

225

Västerbottens län

608

Västernorrlands län

162

Västmanlands län

443

Västra Götalands län

1609

Örebro län

188

Östergötlands län

763

Okänt

64

Totalsumma

12197

* Uppgifterna är preliminära eftersom det finns en eftersläpning i rapporteringen och alla uppgifter för 2022 har inte registrerats ännu.

Källa: Strada, Transportstyrelsen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.