Arkivbild. Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Dalarna får 153 miljoner kronor för att öka jämlikheten i skolan

Uppdaterad
Publicerad

För att höja kunskaperna och stärka jämlikheten i skolan så vill regeringen skjuta till Dalarnas län sammanlagt drygt 153 miljoner kronor nästa år. Mest pengar per elev får Hedemora, Avesta och Ludvika kommun, enligt ett pressutskick från Utbildningsdepartementet .

Kommunerna avgör själva vilka insatser de vill satsa pengarna på, men syftet ska vara att stärka likvärdighet och kunskapsutveckling i förskoleklasser och grundskolan.

Det kan enligt Utbildningsdepartementet handla om att anställa lärare och annan personal, stärka elevhälsoarbetet, stöd för att utveckla undervisningen av nyanlända och flerspråkiga elever, inköp av studiematerial och lärverktyg eller kompetensutveckling för lärare och andra anställda.

Kommuner med tuffast förutsättning får mest pengar

Pengarna är ett riktat statsbidrag, vilket innebär att kommunerna själva får ansöka om pengarna.

– De kommuner som anses ha elever med tuffast förutsättningar i skolan får mest pengar, säger Anja L Sundberg, pressekreterare hos utbildningsminister Anna Ekström.

Sett över landet ska Sveriges skolor får dela på 4,9 miljarder kronor nästa år.

Det här är en del av regeringens höstbudget som väntas klubbas igenom i december.

Så mycket pengar får skolorna i Dalarna

Kommun Bidrag per elev Bidragsram Hedemora Kommun7 52010 641 055Avesta Kommun7 04217 265 589Ludvika Kommun6 35218 703 310Vansbro Kommun6 3524 452 540Borlänge Kommun5 90534 512 487Orsa Kommun5 5443 771 473Malung-Sälens Kommun5 3055 448 074Älvdalens Kommun5 1894 137 232Smedjebackens Kommun4 8595 186 376Rättviks Kommun4 1614 476 029Falu Kommun3 93721 994 149Leksands Kommun3 9005 768 627Säters Kommun3 8514 462 069Gagnefs Kommun3 7604 635 735Mora Kommun3 7207 964 548

Källa: Utbildningsdepartementet

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.