– Det är livsfarligt att flyga på det sättet, och piloten borde ha avbrutit flygningen i ett tidigare skede eller kanske inte ens startat med tanke på väderläget, säger han.
Hans Kjäll tror att frånvaron av gatlampor och annat ljus på marken också kan ha bidragit till att det var omöjligt att se Ekfännsberget.
Haverikommissionen klar på platsen
Haverikommissionen har nu avslutat sin undersökning vid olycksplatsen. Därmed är flygplansvraket ur deras perspektiv klart för bärgning. Ett antal mindre föremål har Haverikommissionen redan plockat med sig från platsen, bland annat flygplanets loggbok som kan ge upplysningar om eventuella noterade fel på flygplanet och hur allvarliga de i så fall varit. Vraket kommer bärgas till Haverikommissionens särskilda undersökningslokal i Strängnäs.
– Radarspåret är självklart någonting som vi kommer att titta närmare på, och vi samlade in den informationen redan en timme efter olyckan, säger Peter Swaffer på Statens Haverikommission.
Rapport om en månad
I övrigt vill han inte kommentera radarspåret mer just nu, men betonar att det bara en av ett stort antal faktorer som Haverikommissionen kommer att undersöka grundligt, bland dem även de aktuella väderförhållandena och terrängens höjd, tekniska orsaker och eventuella medicinska orsaker.
En preliminär rapport ska komma om en månad.