LÄS MER: Transportstyrelsens expert svarade på era frågor
– Det här är en frihetsfråga och en mycket viktig landsbygdsfråga, säger moderaten och riksdagsledamoten Ann-Britt Åsebol.
I höst kommer hon att lägga en motion i riksdagen där hon begär en översyn av högsta tillåtna hastighet för A-traktorer och EPA-traktorer. Med tanke på att nya besiktningskrav införs till våren och säkerheten för fordonen därmed höjs menar hon att 45 kilometer i timmen är en rimlig hastighet och hon pekar också på hur inkonsekventa hastighetsreglerna är idag.
– De så kallade moppebilarna får idag köra i 45 kilometer i timmen och det känns inte riktigt rätt att man har olika hastigheter för de här fordonen då en A-traktor eller EPA-traktor är betydligt säkrare att framföra i trafiken.
LÄS MER: Så ska körförbud på A-traktorer undvikas
Tidigare i somras gick hon och ett antal moderata kollegor i riksdagen ut i en debattartikel där man argumenterade för höjd hastighet. Hon får också medhåll av bland annat (S) -riksdagsmannen Patrik Engström:
– Har fordonen samma trafiksäkerhet så ser jag inte att det skulle vara någon skillnad mellan mopedbilar och A-traktorer och det är bra att man inför besiktning, säger han och tycker att man kan titta på om det är möjligt att höja hastigheten för A-traktorer till 45km.
”Tråkigt att köra i 30”
Och att få köra i högre hastighet är i allra högsta grad ett önskemål från de ungdomar som i dag kör A-traktorer och EPA-traktorer.
– Det är tråkigt att köra i 30 och får man köra fortare så flyter ju trafiken på lite bättre, säger Albin Johansson från Böle utanför Svärdsjö i Dalarna. 45 km i timmen tycker han är en bra hastighet.
MISSA INTE: Så får du lokala nyheter i SVT:s app
Elin Edlund tycker att 50, eller 45 km/h är en lämplig hastighet:
– Mopedbilar får ju köra i 45 och de är består ju bara av plast, A-traktorer är säkrare, menar hon.
Ungdomarna menar att regeln om att bilens funktion måste begränsas till 30 km i timmen sliter hårt på motorerna, inte är särskilt miljövänligt och att det skapar irritation i trafiken. Därför skulle en hastighetsökning vara önskvärd.
LÄS MER: Nya kravet: Alla A-traktorer ska besiktas
Men en ökning till 50 verkar inte vara aktuell och transportstyrelsen menar att också en höjning till 45 km/h är svår att genomföra då den kräver omfattande förändringar i lagstiftningen. Men man öppnar nu för att höja till 40 km/h. Något som skulle rymmas inom dagens regelverk.
– I verksamhetsplaneringen för 2018 har vi tagit upp att vi ska titta på konsekvenserna av en högre hastighet, säger Hans Cassepierre på Transportstyrelsen.
Mycket ska vägas in
Vad innebär det?
– Vi börjar med att göra en konsekvensutredning för att se vad en hastighetshöjning skulle kunna ge för effekt.
– En A-traktor behöver inte bara vara en ombyggd personbil utan kan också vara en tung lastbil, så det finns mycket att ta hänsyn till, menar Hans Cassepierre.
TV: Se inslaget om förslaget på maxhastighet för A-traktorer