Hör Maria Nordqvist förklara varför så många mc-olyckor inträffar på vägar med löst grus. Foto: Anders Wiklund/TT, Torbjörn Påhlman/SVT

Grus på vägen stor fara för motorcyklister

Publicerad

Vägbeläggningstypen på riksväg 66 är en stor trafikfara. Det hävdar organisationen Sveriges motorcyklister, SMC, som nu sällar sig till kritikerna av vägen mellan Ludvika och Smedjebacken. SMC tycker att Trafikverket ska sluta att grusa på asfalterade vägar.

– Cirka 600 mc-olyckor om året beror på löst grus på belagd väg. Man tror man åker på en asfalterad väg och ser inte gruset, säger SMC:s politiska sekreterare Maria Nordqvist.

Hon säger att staten behöver satsa på riktiga asfaltsvägar och därigenom undvika kostsamma trafikolyckor och mänskligt lidande.

Trafikverket: ”Det kostar tio till femton gånger mer att asfaltera”

Trafikverkets måldirektör för säkerhet Maria Krafft håller med om att löst grus på vägen är en trafikfara men säger att det kostar tio till femton gånger mer att asfaltera än att använda reparationsmetoden som bygger på att man klistrar grus på vägbanan.

– Vi har 8 000 mil belagd väg att underhålla och det handlar om att se hur vi kan optimera resurserna, men också hitta metoder till att få bort det lösa gruset, säger Maria Krafft.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Vägskador i Dalarna

Mer i ämnet