Mannen är dömd för flera grova trafikbrott men får trots det behålla sin bil. Foto: SVT Design

Körde narkotikapåverkad och utan körkort – får behålla bilen eftersom den är dyr

Uppdaterad
Publicerad
En man i 45-årsåldern som redan återfinns under 29 avsnitt i belastningsregistret får behålla den bil han återkommande åker fast för att köra – trots att han inte har körkort. Anledningen: Det är en dyr bil.

Mannen dömdes senast i januari till fängelse i fyra månader för bland annat grov olovlig körning. Men innan fängelsestraffet ens har påbörjats har han hunnit göra sig skyldig till ny trafikbrottslighet.

För dyr för att förverkas

I samband med att han återigen greps för grov olovlig körning, i Borlänge kommun, beslagtogs hans bil och åklagaren yrkade i rättegången att fordonet skulle förverkas. Men trots att tingsrätten slår fast att mannen ”flera gånger kört denna bil olovligt” och att det vore motiverat att ta bilen från mannen för att förhindra fortsatt brottslighet avslås åklagarens yrkande, eftersom bilen är dyr.

Värdet på bilen, en personbil årsmodell 2014, uppskattas till 300 000 kronor. Viss betydelse ges att en person inom mannens familj ibland använder bilen men det är enligt domen främst med tanke på det höga värdet som mannen får behålla fordonet.

Flera brott lämnas ostraffade

Mannen döms nu för rattfylleri, fyra tillfällen av grov olovlig körning samt ringa narkotikabrott och olaga hot. Majoriteten av brotten får han inget straff för eftersom de begicks innan han dömdes i januari. Tingsrätten resonerar att om de brotten funnits med i den samling av brott han då dömdes för hade påföljden ändå inte förändrats. Därför straffas han nu enbart för ett tillfälle av grov olovlig körning samt olaga hot. För det ska han betala böter på 21 600 kronor.

Mannen erkänner en del av brottsligheten men nekar till annan. I ett fall säger han att en kompis körde bilen, trots att det enligt de poliser som stoppade mannen inte fanns plats för denne kompis i bilen.

SVT rapporterade · Följ SVT Dalarnas granskning om trafikförbrytarna och lagen

Tack!
Idag ställer vi frågan till justitieminister Morgan Johansson (S), ”Hur får vi stopp på det här” och med det så avslutar vi den här granskningen som pågått med er hjälp under hela våren. Vi vill rikta ett stort tack till alla läsare och tittare för frågor, synpunkter och egna berättelser som drivit arbetet framåt. 
 
 
Och vad svarare Morgan Johansson då? Jo, han säger att han själv har ställt sig frågande till varför det i svensk lag är så låga straff för rattfylleri och olovlig körning att polisen har svårt att ingripa.
– Polisen kommer att få skärpta straff att utgå från och ökade möjligheter att gripa de här personerna vi talar om. Vi kommer också att få se en expansion av polisverksamheten de kommande åren, säger Morgan Johansson. 
 
14.02
Under åren före polisomoranisationen arbetade man under måttot 0 dödsolyckor i trafiken.
Vi lyckades med att på ett årtionde halvera dödsolyckorna. Efter omorganisationen har dödsolyckstalet ökat markant.
Polisomorganisationen försvaras endast av de polismän som blivit befordrade, och måste försvara det dom inte själva tror på.
12.27
Problemet med Polisen är att man aldrig får tag på dem när man kan hjälpa dem. De svarar inte om man har tips. Jag kör mycket och ser mycket som kan vara värt för dem att veta, men efter tio minuter brukar jag lägga på. Visst kan man ringa 112 men det känns överdrivet ibland, t.ex. om knarkartyper sitter i en skruttig oskattad bil i ett prydligt villaområde, eller om hårda föremål ligger mitt på en väg där det kör fordon i hög hastighet, om en bil kör med märkliga typer helt utan registreringsskyltar, om ett lånsamtgående elfordon utan kupé körs av barn på motortrafikled, om man ser att någon byter registrerinsskyltar på en bil och snabbt kör vidare... osv. Jag har gett upp!
11.10
Varför skall han slippa få bilen förverkat för att den är dyr? Jag skulle tro att just det kanska skulle få slut på hans beteende. Det andra verkar ju som det är olika regler för välbeställda än för vanligt folk med bil i mera normal prisklass.
11.10
Det är inte helt rätt att påstå att minskade alkoholutandningsprov beror på att antalet trafikpoliser har minskat. Från 2009 och framåt hade polisen som arbetsmål på enheter i yttre tjänst att utföra ett fastställt antal utandningsprov. Det var sålunda ordningspoliser som utförde de flesta utandningsproven och då antalet prov som skulle göras var väldigt högt satta så valde man att ställa sig på dagtid utföra proven då det var mycket trafik i rörelse och lätt att utföra många prov. Träffprocenten blev dock låg då chansen att träffa på en rattfull förare är betydligt mindre på måndag än sen fredagkväll. Det är sålunda ingen bra metod att jämföra den gamla statistiken på antalet prov med dagens antal prov.
10.16
Fler kontroller kan vara bra, men löser det verkligen problemen? Kvaliteten på de kontroller Polisen gjort har som jag förstått det varit låg. Alltså, man har valt att göra sina kontroller på fel plats vid fel tillfälle bara för att kunna bocka av jobbet. En torsdagseftermiddag vid en vältrafikerad väg. Gissar att rattfyllon är mer förslagna än så och att insatserna hellre skall göras med "kvalitet" än med kvantitet?

När det gäller återfallsförbrytare måste samhället bli tuffare. Det handlar mindre om att straffa och mer om att skydda "vanligt folk" från individer som skiter i att följa regler och utsätter andra för livsfara.

Det gamla systemet med första resan, andra resan och tredje resan är värt att fundera över. Första gången ett mindre straff, andra gången ett hårt straff, tredje gången ett betydande straff.

I exemplet "Orsamannen" som dödade en 14 årig flicka hade denne enligt SVT Dalarnas statistik dömts för 46 brott varav rattfylla 14 gånger under de senaste 20 åren. För en person som så fullkomligt skiter i lagar, i andras väl och ve måste vi skydda oss. Tyvärr måste det oftast ske genom att personen inte längre rör sig fritt bland oss. Självklart måste en sådan individ tvångsvårdas och inte släppas ut för än han kan bedömas vara fri från återfall.

09.52
Lika inför lagen pyttsan. Ju mer status du äger ju lindrigare slipper du undan. Man ska inte stjäla stort eller smått. Idag är det fulare att snatta på Ica än att fiffla undan miljoner från skattebetalare. Och nu ju dyrare bil ju större chans att få behålla den. Fy bubblan. Är det underligt att föraktet stiger.
13.50
Under söndagsmorgonen stoppades en man i 50-årsåldern som körde bil utan körkort i centrala Borlänge. När polispatrullen pratade med mannen fattade de misstankar om att han var drogpåverkad och han togs med för provtagning och förhör.
 
I bilen fanns och en kvinna i 50-årsåldern som står som ägare till bilen. Hon förhördes på plats misstänkt för tillåtande av olovlig körning.
09.10
Läste artikeln om återfallsförbrytare och undrar om jag dödar någon med en kniv och kniven är dyr!får jag mildare straff?Eller om jag druckit dyrare sprit och åker fast,får kan jag få nedsatt straff?Det makthavarna som underlättar för missbruk av många brott som begås som tillåter hända utan riktiga påföljder.
Tack!
@Zeljko - Hej! Nej, mildare straff får du nog inte, men du har större chans att få behålla kniven. Vilken sprit man dricker spelar heller ingen roll. Problematiken jag ville belysa i artikeln var just att brottsverktygets värde (och affektionsvärde) spelar roll när tingsrätten avgör om man ska få behålla brottsverktyget eller inte. 
Mvh, Henrik Kilefors
09.31
En anonym tittare har hört av sig med sin berättelse. Vi har ändrat lite i texten för att undvika utpekanden.
 
Jag följer ert nyhetsprogram och hur ni granskar rattfylla.
En anhörig togs för rattfylla och erkände. Fick några hundra i böter och samhällstjänst en period.
Sen kunde personen få en alkoholmätare i bilen, som inte startar om personen har druckit. Och körkortet tillbaka i och med det.
Men det finns andra bilar som inte har mätare.
 
Hur kan rättssystemet se så lindrigt på dessa återfallsförbrytare?

Andra tillfällen då fordon förverkats

Visa

I slutet av 2017 slog hovrätten fast att en bil som använts i olagliga biltävlingar skulle förverkas. Bilen som skrotades var värd närmare 300 000 kronor.

För bara ett par veckor sedan förverkade Falu tingsrätt en motorcykel värderad till 60 000 kronor. I det fallet ansågs inte värdet vara av tillräckligt stor betydelse för att hindra förverkandet av fordonet.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Hur kunde det hända?

Mer i ämnet