Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Ta reda på varför Trafikverket inte bryter ut snöröjningen från resten av upphandlingen. Foto: Karl Barrsjö

Kritiken: Små åkerier har svårt att konkurrera om snöröjningen

Uppdaterad
Publicerad

Branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag kräver att man bryter ut vinterväghållning ur upphandlingen med Trafikverket, eftersom snöplogning är samhällskritiskt.

– Jag har väldigt svårt att se att det händer, då får vi alldeles för mycket administration, säger Marcus Danielsson, enhetschef underhåll väg och bro i Dalarnas län.

Organisationen Sveriges åkeriföretag kritiserar upphandlingen av vinterväghållningen i Dalarna och i Sverige. Dels anser man att det är för många led mellan Trafikverket och de faktiska företagen som utför snöplogning och dels kritiserar de att pengarna inte går till personen bakom ratten.

– Det handlar om akuta åtgärder som måste ske, säger Peter Svensson, branschföreträdare Sveriges Åkeriföretag.

Trafikverket menar däremot att det inte finns något hot och att vinterväghållning görs bra.

– När det gäller vinterväghållningen så hänger det ihop med andra områden. Vi ser inte att man enbart skulle kunna bryta ut en del, som plogning, säger Marcus Danielsson på Trafikverket.

SVT rapporterade · Hur fungerar snöröjningen där du bor?

Många kommentarer har kommit in den senaste veckan och jag tycker att det är glädjande att se så många som berömmer sina snöröjare. Jag hoppas att de berörda läser och tar åt sig.

Nu stänger vi chatten för den här gången.

SVT · Alfred Jakobsson

Jag vill ge en ros till den som plogar vägen mellan Leksand via Tibble till Sågmyra.
Jag vet inte om det är samma som skött den i flera år, men vi som bor här i Tibble har länge tyckt att plogningen sköts fantastiskt bra.

Yvonne Hammargren

Här i Smedjebacken fungerar snöröjning väldigt bra! Även när det har snöat

Rolf

Det plogas tillräckligt, men ofta mycket snö kvar på vägen! Och salt i mycket snö blir ju modd, mycket farligare än vitsnö dåliga plogar och dåligt betat är orsaken! Gamla Vägverket hade riktigt bra plogar på 70-80 talet med gummiskär hade fungerat utmärkt på vår dubb spåriga vägar!

Bosse före detta chaufför och plogbills förare!

Snöröjningen fungerar nog så bra den kan för den utlagda pengen. Dock finns mycket att önska på resultatet! Vägarna sköts inte bra och nollvisionen verkar svårare att uppnå. #vadfanfårjagförpengarna

Björn

Undrar varför man alltidgör det på nätterna. Man vaknar ju.

Mm

Upphandlingarna från både stat och kommun är krånglig och förutsätter en stor administrativ kunskap snarare än praktisk kunskap i själva utförandet.
Det är enbart de stora företagen som får alla kontrakt och sedan försöker de på olika sätt att pressa de små företagen/åkare att snart jobba gratis

Erik

Oftast läggs snövall i infarten, mest på en sida, min, dessutom trycks snö mot staketet som riskerar att gå sönder och i korsningen är den så hög att man måste köra ut i halva vägen för att se om det kommer någon bil.... Borlänges norra delar
Anna

Anna

I Malung, Lärarvägen-Malungshemsvägen läggs snö upp på parkeringar i korsningar ,som hindrar sikten.Många incidenter har inträffat där bilarna är nära att krocka.

Erik Stjärna

Nu får ni rycka upp er och ta tag i gångvägar och cykelbanorna runt om i Borlänge, det ligger snöhögar på fel ställen, oplogade trottoarer, dåligt sandat och halt för dem äldre och cyklister, borde kommunen inte prioritera sådant ?
Att ordna upp ordentlig snöröjning bidrar till bättre folkhälsa och bättre miljö, Vakna Borlänge Vakna !!!

Den arge motionären

Förbättringsområden Sveriges Åkeriföretag vill se:

Visa

• Sluta upphandla efter principen lägsta anbud vinner. Lägsta pris kommer alltid att bekostas av något annat, ofta förarnas arbetsmiljö.

• Upphandla vinterväghållningen separat i driftområdena.

• Upphandla direktavtal mellan upphandlare och de upphandlare och de aktörer som äger vinterväghållningsresurserna, främst åkerier och lastbilscentraler.

• Grund- och jourersättning måste höjas för att skapa goda förutsättningar för åkerierna att kunna investera samt skapa drägliga förhållande för de som binder sig till uppdragen.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Dalarna - snöröjning

Mer i ämnet