- Det inträffar väldigt få olyckor av den här typen i landet som helhet och det gör att det är svårt att veta vilka exakt plankorsningar som ska byggas om. Det här är dock en plankorsning som vi ska göra någon form av säkerhetsåtgärd vid, säger Thomas Andersson, chef för åtgärdsplanering Region Mitt vid Trafikverket.
Det finns många obevakade järnvägsövergångar, så kallade plankorsningar, där vägar korsar järnvägsspåret. De korsningarna vill Trafikverket helst bygga bort och Trafikverket har fått tre miljarder kronor av regeringen för att öka säkerheten längs järnvägen mellan 2018-2029.
Övergången i Fu utreds fortfarande
Trafikverket pekade 2019 ut 180 plankorsningar som mest akuta att se över, varav 13 i Dalarna. Några av de utpekade plankorsningarna har redan byggts om, och planen för de flesta är att de ska tas bort helt.
Endast övergången i Rättvik har fått beslut om uppgradering med bommar. Tre av övergångarna utreds dock fortfarande, bland annat den i Fu, och där ska eventuella åtgärder genomföras tidigast 2026. Läs mer i faktarutan.