Ella Nilsén och Fredrik Johansson, arbetsledare på en av matbutikerna i Orsa. Foto: Privat, Gorm Kallestad/TT

Rusning till matbutikerna i påsk – högtider hjälper Orsa-butiken att klara sig

Publicerad

Under påskveckan ökar matförsäljningen med en miljard kronor i Sveriges livsmedelsbutiker, det visar Svensk Handels påskprognos. Totalt väntas vi handla ägg, sill, lax och annan mat för 7, 7 miljarder kronor i påsk. Och att det är bråda tider, det är Ella Nilsén, färskvaruchef på en matbutik i Orsa högst medveten om.

– Särskilt under skärtorsdagen märktes det att det var påsk, det kan man lugnt säga. Det var hur mycket folk som helst och vi slog vår budget ganska rejält, säger hon.

Hur viktig är påsken för er försäljning?

– Hela Orsa är ju en turiststad och då är självklart alla högtider extremt viktiga. Den här butiken livnär sig väldigt mycket på högtider.

Näst efter julen så är påsken den viktigaste försäljningsperioden för handeln, enligt Svensk Handels påskprognos. Den visar att försäljningen stiger med 16 procent – eller med en miljard kronor – jämfört med en genomsnittlig vecka.

Förvånad över mängden kunder

Ella Nilsén, färskvaruchef på en mataffär i Orsa, säger att det är lite överraskande att just de drog så mycket kunder i påsk, eftersom hon jobbar på en lite mindre butik och många väljer kanske att handla i de större affärerna i Mora.

– Vi förväntade oss inte riktigt den här mängden med folk. Också eftersom det är en sen påsk och snön har smält i backarna. Men uppenbarligen är de ju här ändå, turisterna.

Hon fortsätter:

– Det är jätteroligt men stressigt. Det är kul med högtider, alla är så glada i affären.

Vad handlar folk mest hos er i påsk?

– Sill, ägg och grädde. Det märks också att folk vill grilla, det köps mycket kött och så snacks, säger hon.

Här kan du se vad mer dalfolket vill ha på påskbordet.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer