Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
”Minska användandet av sociala medier”, säger Ida Gisslén, en av idrottslärarstudenterna i projektet. Foto: Christine Olsson, TT / Bodil Ljungberg, SVT

Släpp telefonen och minska tiden på sociala medier

Publicerad

När Åvestadalsskolan i Krylbo ville göra sina elever friskare tog man hjälp av Idrottslärareleverna på Högskolan Dalarna. För andra terminen agerar de som hälsocoacher och lotsar eleverna till ett bättre mående.

– Det började med att skolan noterade att eleverna tenderade att slarva med både kost och sömn, säger Erik Backman, universitetslektor i idrott och hälsovetenskap på Högskolan Dalarna.

Coachar i hälsa

Tillsammans med  Åvestadalskolan startade högskolan ett projekt där idrottslärarstudenterna coachar eleverna på temat hälsa.

Och det handlar inte enbart om rörelse och fysik. Det blir allt tydligare att det psykiska välmåendet är en nyckel till god hälsa.

– Många ungdomar påverkas psykiskt av tex sociala medier. Man får bilder av att man måste prestera och leva upp till olika ideal, och jag tror att det är viktigt att eleverna får prata om det här, säger Ida Gisslén, en av idrottslärarstudenterna i projektet.

Ett av Idas viktigaste hälsotips är just att minska skärmtiden.

Workshop

Under höstterminen får alla åttondeklassare ha workshops på teman som kroppsideal, kost, sömn och relationer. Alla får även individuella hälsosamtal där man sätter upp egna mål.

Lärarstudenterna får med projektet möjlighet att utöva sina kunskaper och Åvestadalseleverna kan förhoppningsvis göra kloka val för sin hälsa.

– Det är en win-win situation, konstaterar Erik Backman.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer