Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Självklart skulle solkurva kunna vara en orsak” – hör Trafikverkets enhetsschefs tankar kring Vansbrourspårningen.

Trafikverket utreder om solkurva kan ha orsakat urspårning i Vansbro

Uppdaterad
Publicerad

Sommarhettan kan ha påverkat järnvägsspåren och orsakat tågurspårningen i Vansbro i lördags då åtta järnvägsvagnar lastade med träflis spårade ur. Solkurva som det kallas är en av de olycksteorier som Trafikverket nu ska utreda, uppger Trafikverkets enhetschef Sofia Elfving till SVT.

I förra veckan sänkte Trafikverket hastigheten på grund av värmen och risken för solkurvor på två sträckor i Dalarna. Det gäller mellan Fagersta och Grängesberg samt mellan Ludvika och Ställdalen.  Dock inte på Västerdalsbanan som så sent som 2020 råkade ut för en större urspårning på grund av just en solkurva.

 – Det är kanske det vi kommer fram till, säger Sofia Elfving när SVT för solkurveteorin på tal.

Västerdalsbanan

 – Det är olika rutiner för olika sträckor och för Västerdalsbanan görs förnärvarande ingen hastighetssänkning på grund av värme, berättar Sofia Elving och konstaterar att järnvägstrafiken väntas kunna återupptas på fredag.

Hastighetssänkning till 60 km i timmen och buss istället för tåg pågrund av risk för solkurvor visar på en stor underhållsskuld för järnvägen mellan Fagersta och Ludvika. Enligt en utredning från i fjol behövs det åtgärder för 430 miljoner för att komma tillrätta med det eftersatta underhållet på sträckan men i Trafikverkets 5 årsplan finns inget om detta . Något som Trafikverkets presschef idag kommenterar så här:

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Västerdalsbanan

Mer i ämnet