• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Bollnäs och Freluga, Bollnäs kommun, Gävleborgs län. Vattnet hos vattenbolaget HelsingeVatten är otjänligt. Boenden i området uppmanas att koka vattnet före förtäring. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Gävleborg.

Anna-Lena Söderlund Törnell sitter vid ett bord utomhus med en rapport framför sig

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Så upplever människor i sorg kontakten med sjukvård och myndigheter – hör Anna-Lena Söderlund Törnell i organisationen SAMS berätta. Foto: Marja Andersson/SVT

Sorgföreningen: ”Vi visste inte att det var så många som farit illa”

Uppdaterad
Publicerad

Oroväckande många människor som har drabbats av sorg efter en förlust av en nära anhörig har mött svårigheter vid kontakter med till exempel sjukvård och myndigheter. Det menar organisationen Samarbete för människor i sorg, SAMS, som nyligen gjort en stor enkät bland sina medlemmar.

– Många upplever att de är fast i ett system som inte fungerar när man har sorg, säger Anna-Lena Söderlund Törnell, som är vice ordförande för organisationen SAMS och bor utanför Falun.

SAMS är en samlingsorganisation för fyra ideella föreningar och organisationer som arbetar med stöd till efterlevande.

1500 sörjande personer svarade

När de genomförde en enkät bland sina medlemmar kring sorg gällande kontakter med bland annat sjukvården och Försäkringskassan fick de nästan 1 500 svar från människor runtom i landet.

– Det kan handla om upplevda felaktiga diagnoser av sjukvården, där personen får diagnosen depression eller sömnsvårigheter. De oklara diagnoserna kan orsaka problem i kontakt med Försäkringskassan, säger Anna-Lena Söderlund Törnell.

”Ett samtal däckade mig”

Exempel på enkätsvar i rapporten:

”Handläggare var vass och otrevlig. Jag var hudlös. Ingen bra kombination.”

”Antalet kontakter, ett samtal däckade mig för resten av dagen och jag hade ett hem och två levande barn att passa, så ju färre kontakter desto bättre.”

”Att de byter handläggare efter en tid. Mycket jobbigt att berätta allt igen”

– De regler som Försäkringskassan följer bestäms av politikerna och i nuläget finns inga särskilda riktlinjer beslutade om personer som förlorat en närstående. Vi bemöter alltid enskilda utifrån deras behov och förmåga. Anställda som har samtal med försäkrade får omfattande utbildning, säger Lotta Jernström, pressekreterare på Försäkringskassan.

Här finns vägledning för människor i sorg:

Om SAMS

SAMS: Samarbete för människor i sorg är en samlingsorganisation för fyra ideella föreningar och organisationer som arbetar med stöd till efterlevande. De är:

SPES: Riksförbundet för suicidprevention och efterlevandestöd

Spädbarnsfonden: Anhöriga till barn som avlidit innan eller efter förlossning

VIMIL: Vi som mist någon mitt i livet

VSFB: Vi som förlorat barn

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.