Skolan i Idre har inte haft någon samisk lärare på plats på flera år. Istället erbjuds eleverna undervisning på Internet med lärare från en norsk skola.
När det var dags för samiska lektioner fick Celina Andersson själv koppla upp sig och se till att allting fungerade. För att kunna få lektioner i samiska blev hon också tvungen att gå ifrån andra lektioner som hon gärna ville vara med på. Vilket gjorde att samiskan till slut började kännas mer som en bestraffning.
– Jag brukade ofta glömma mitt pennskrin i bänken. Då fick jag gå tillbaka och då ser jag allting som de andra gjorde. Då blir det jättejobbigt att veta vad dom gör och veta att jag kommer missa det.
Undervisning hemma istället
När skolans upplägg inte fungerade började Celina med språkundervisning hemma på kvällarna i stället med hjälp av en vän till familjen som lärare.
– Det är aldrig bra när man måste ha sin samiska lektion utanför lektionstid, den ska egentligen vara på skolan. Men det är mycket bättre för nu vill hon i alla fall läsa samiska, säger Celinas pappa Peter.
I dag är alla samiska språk hotade enligt FN-organet UNESCO och sydsamiskan, som pratas i Dalarna, är ett allvarligt hotat språk.
Lärarbrist det stora problemet
Enligt rektorn är det bristen på lärare i samiska som är det stora problemet när det gäller språkundervisningen:
– Vår ambition är att försöka hitta en lärare som kan vara på plats men det har varit jättesvårt, säger rektorn Christine Lundberg.
Celinas pappa, Peter Andersson, hoppas nu att skolan ska få tag i en lärare innan Celina slutar grundskolan.
– Det betyder väldigt mycket för den man är att kunna sitt språk.