”Två bussresor är inte dyrare än en halv pizza”- Regionrådet om att ha den dyraste biljetten för unga Foto: Stina Stjernkvist, TT / Torbjörn Påhlman, SVT

”Två bussresor är inte dyrare än en halv pizza”- Regionrådet om att ha den dyraste biljetten för unga

Publicerad

Dålig och ett dyrt avtal med operatören av busstrafiken. Det är några förklaringar till att bussbiljetten för unga är dyr i Dalarna. Men regionrådet, tillika kollektivtrafiknämndens ordförande, Ulf Berg (M) har svårt att förstå kritiken mot höga biljettpriser på enkelbiljetterna.

– Man ska inte köpa enskilda biljetter, man ska lösa reskassa eller månadskort, då blir det extremt billigt att resa i Dalarna, menar han och säger att han inte tror att det är så många som inte har råd att köpa en enkelbiljett för 22 kronor om de ändå skulle behöva det.

Bakgrunden till prissättningen i Dalarna handlar om att länet är stort geografiskt och glest befolkat enligt Ulf Berg. Till det kommer besparingskrav och en ansträngd ekonomi och dessutom ett avtal med operatören Keolis som innebär att för varje ungdom som kliver på bussen måste Dalatrafik betala 14 kronor.

– Här har vi ett bekymmer och det är klart att jag tycker att vi ska ha ett annat system så att vi kan slippa den här kostnadsutvecklingen. Men nu får vi gilla läget och göra det bästa av det.

Starta klippet ovan och hör hur Ulf Berg ser på unga och kollektivtrafik och hur man kan jämföra busspriser med pizza.

SVT rapporterade · Hur är det att vara ung och åka kollektivtrafik?

06.58
Har haft två barn som när vuxna men kan bara konstatera att då det begav sig så var "barn" allt annat än intressanta för kollektivtrafiken. Tyvärr. Bor i Bålsta så vi hamnade i kläm mellan UL och SL.
07.21
Bor utanför Örebro i mindre samhälle och när barnen/ungdomarna använder rabatterade resor så kostar det 22kr enkel att åka till skolan, drygt 900kr/månad (inget busskort från kommunen utan behöver betala själva). Resan tar 22min med bil och med buss mellan 48 min och 2,5 timme på vardagar så de kommer hem strax innan 17 på skoldagar. På helgen går det inte alls. Önskar att landstinget kunde satsa mer på bättre samordning mellan turer/linjer, fler alternativ eller åtminstone något alternativ på helgen.
07.37
funderar om detta kommer att funka rent praktiskt.... som gymnasieelev kanske man ibland har lektion som kanske börjar vid lunch, kommer man inte till skolan då? Eller måste man åka tidigare (mycket tidigare för vissa) å hänga på stan i flera timmar? Eller på em om man har aktivitet efter skolan, då stannar man ju kvar efter skolan i mora och hänger på stan igen. Detta betyder att vi kommer ha många ungdomar som bara väntar å väntar på stan....Visst kan man ju köpa ett extra busskort åt sina ungdomar eller skjutsa, men alla kan inte skjutsa eller köpa busskort. Lika skola för alla? Eller hur var det?Har mailat ansvarig på Mora kommun, svaret där var att de inte har beslutat detta. Har även mailat ansvarig chef på region dalarna, kollektivtrafik dalatrafik. Inte fått svar därifrån än
07.47
Jag sitter på bussen just nu och det var en överraskning att dalatrafik har höjt priset på biljetterna. Jag började åka buss i dalarna i mars 2018 då kostade en biljett 18 kr, i oktober förra året så hade priserna höjts återigen till 20,80 kr. Nu hoppade jag på bussen igen och en biljett kostade 22,40 kr!
Är detta normalt att inom loppet av 1 år och 2 månader höja priserna i etapper från 18kr till 22,40?
08.15
22 kronor är dyrt. Man ska ju tillbaka också och för att komma till mina aktiviteter måste jag betala för två zoner så det blir ännu dyrare. Det hade kännts mer ok om det fanns fler bussar att välja på.
08.23
Hade gärna åkt buss om det gått nån
08.32
I Örebro har man valt att inte ha busslinjer som når ut till alla bostadsområden trots att gränsen för antal hushåll uppnås i området. Så det hjälper liksom inte att det är billigt.
08.53
På Orust kostar enkelbiljett 30 kr och månadskort 580 kr....Det har ni missat
08.53
Kan ni även ta upp frågan: Hur är det att vara pensionär och åka kollektivtrafik?
08.54
Jag minns en gång i tiden användes biltullarna i Stockholm till att subventionera kollektivtrafikspriserna, och att ta bort zonerna så samma pris överallt. Då var det så billigt att man betalade biljetter utan att blinka istället för att överväga eller till och med att aktivt planka som var och varannan som inte hade månadskort gjorde åtminstone förr.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Dalarnas unga på bussen

Mer i ämnet