Hör Denice D'Arcy om undervisningsmetoden och om hur hennes elever reagerade på den. Foto: Jonas Ekströmer/TT/SVT

Uppmaningen till mattelärarna: ”Säg aldrig till eleverna hur de ska göra”

Uppdaterad
Publicerad

När Dalarnas mellanstadieelever har höstlov får i stället lärarna sätta sig i skolbänken. I dag stod pedagogik på schemat och målet var att få matematiklärarna att förklara mindre, så att eleverna tvingas tänka mer själva.

Två av de som har forskat på området är Jan Olsson och Denice D'Arcy, den sistnämnda har själv studerat på Högskolan Dalarna. Nu var hon tillbaka i sina gamla föreläsningssalar, men den här gången för att prata om sin egen pedagogiska metod.

– Vi utmanar den traditionella metoden lite, där lärarna står framme vid tavlan och berättar hur man ska göra, och sedan gör vi liknande uppgifter. Vi är lite tvärt om: vi vill att eleverna själva ska lära sig och komma på hur man ska göra, säger hon.

”Matematik är oerhört roligt”

D'Arcy och Olsson har arbetat med projektet i 2,5 års tid och genom besöket i Falun idag vill de få fler att prova deras metod.

– Jag tycker att det är jätteroligt att det forskas inom skolans värld och matematiken, jag tror att det finns mycket vi kan göra där för att eleverna ska få upp ögonen för att matematik är oerhört roligt, säger D'Arcy.

I videoklippet ovan kan du höra mer om metoden – och om hur hennes elever reagerade på det nya undervisningssättet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.