Två av de som har forskat på området är Jan Olsson och Denice D'Arcy, den sistnämnda har själv studerat på Högskolan Dalarna. Nu var hon tillbaka i sina gamla föreläsningssalar, men den här gången för att prata om sin egen pedagogiska metod.
– Vi utmanar den traditionella metoden lite, där lärarna står framme vid tavlan och berättar hur man ska göra, och sedan gör vi liknande uppgifter. Vi är lite tvärt om: vi vill att eleverna själva ska lära sig och komma på hur man ska göra, säger hon.
”Matematik är oerhört roligt”
D'Arcy och Olsson har arbetat med projektet i 2,5 års tid och genom besöket i Falun idag vill de få fler att prova deras metod.
– Jag tycker att det är jätteroligt att det forskas inom skolans värld och matematiken, jag tror att det finns mycket vi kan göra där för att eleverna ska få upp ögonen för att matematik är oerhört roligt, säger D'Arcy.
I videoklippet ovan kan du höra mer om metoden – och om hur hennes elever reagerade på det nya undervisningssättet.