När Trafikverket ska besluta om ny dragning av ostkustbanan genom Hudiksvalls är politikerna oeniga om vilket alternativ som bäst gynnar kommunen. Foto: SVT

200 yttranden om framtidens järnväg i Hudiksvall

Uppdaterad
Publicerad

Två hundra yttranden har kommit in angående den framtida järnvägsdragningen genom Hudiksvall. De allra flesta är negativt inställda till kommunens förslag om att behålla den nuvarande dragningen.

Frågan om var ett framtida dubbelspår ska dras genom Hudiksvall är en fortsatt het fråga. Kommunen utreder endast det centrala alternativet och har nyligen ställt ut en fördjupad översiktsplan, men trots det är debatten långt ifrån över, det kan konstateras när de yttranden som kommit in nu börjat sammanställas.

– Vi ser att det är oförändrat ett stort intresse för frågan, runt två hundra yttranden har kommit in. De flesta är från privatpersoner, säger Kerstin Oremark, planeringschef på Hudiksvalls kommun.

Ostkustbanan genom Hudiksvall
Kerstin Oremark, planeringschef vid Hudiksvalls kommun, har ett digert arbete framför sig med att sammanställa alla yttranden som inkommit. Foto: Markus Dahlberg/SVT

Av de yttranden som kommit in (se faktaruta) framhäver några vikten av en central dragning med ett centralt stationsläge, däribland Region Gävleborg. Länsstyrelsen har fått uppskov och kommer med sitt yttrande senare.

Ifrågasätter demokratin

Dock anser en majoritet att kommunens förslag om ett centralt dubbelspår borde slopas och istället välja en ny dragning längre västerut. Flera nämner i sina yttranden att de tycker att processen är odemokratisk eftersom kommunen endast utreder ett förslag.

– Vi kommer naturligtvis att tala om att man har tyckt, men vi är mest intresserade av om det kommer fram synpunkter som gör att vi måste titta djupare på någonting eller omvärderas, säger Kerstin Oremark.

Men om en majoritet vill se en framtida järnväg i väster, vore det inte demokratiskt om kommunen föreslog det då?

– Det är i så fall ett politiskt beslut.

Tjänstemännens förslag ska lämnas till politikerna för beslut innan årsskiftet.

Trafikverket utreder samtidigt två möjliga spårdragningar.

TV: Se reportaget om Oskustbanan i SVT-Play

Ett axplock av de yttranden som inkommit

”Inom kommun och näringsliv finns de som anser att avståndet till centrum har en negativ inverkan på näringsliv och stadens utvekling och attraktionskraft. Det är ett kortsiktigt och snävt synsätt. Innan dubbelspåret är klart hinner näringslivet anpassa sina etableringar.”

”Farliga transporter genom centrala delarna kommer ske.”

”Detta demokratiskt tveksamma arbetssätt kan innebära att opinionen kommer att kräva en folkomröstning. ”

”Hur kan ni bara tänkta tanken att förstöra stadens vackraste område med höga bullerskärmar?”

”För vår och våra barns framtid skull låt oss välja den östra sträckningen så folk får det enkelt att pendla till och från stan.”

”I andra städer går tåget genom cnetrum, t.ex. Uppsala, Gävle, Östersund, utan större problem så jag ser inte varför det inte skulle gå att lösa.”

”Region Gävleborg förordar fortsatt östligt dragning med centralt stationsläge eftersom vi bedömer att det ger bäst utvecklingsförutsättningar för Hudiksvall och Gävleborg som helhet.”

”Länsmuseet anser [...] att det är viktigt att kulturmiljöerna får väga tungt i den fortsatta planeringen av järnvägsdragningen.”

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Ostkustbanan genom Hudiksvall

Mer i ämnet