Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Kolla in var politikerna vill se nya stationsläget i Hudiksvall Foto: Lari Honkanen/SVT

Frågan om Hudiksvalls nya stationsläge splittrar – så tänker politikerna

Uppdaterad
Publicerad

Var det nya stationsläget skall vara när ostkustbanan byggs ut splittrar politikerna i Hudiksvall. Den enkelspåriga järnvägen genom Hudiksvall skall bli dubbelspårig. Men tunneln under stadshotellet är för trång för dubbla spår.

Trafikverket har tagit fram tre olika förslag på stationsläge med tillhörande järnvägskorridorer genom Hudiksvall. Ett östligt alternativ vid den befintliga stationen. Ett västligt alternativ vid Bergsjövägen, samt ett mittalternativ i Glysis-området.

Frågan är vilket av dessa alternativ som kommunen ska rekommendera Trafikverket.

Följ dina lokala nyheter om valet i Gävleborg

Rydstedt (M): ”Vill inte bygga i stan”

Moderaterna, Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna förespråkar det västliga stationsläge vid Bergsjövägen mellan Lidl och Coop.

– Vi vill inte bygga järnvägen i stan som barriärer, utan vi tror att staden kommer att växa i västlig riktning och då kommer väst i framtiden att vara centralt, säger Adam Rydstedt (M), ledamot i kommunfullmäktige.

Bromhed (MP): ”Ska vara enkelt”

Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet föredrar ett centralt stationsläge, antingen mittalternativet vid Glysisområdet eller det östliga alternativet vid den befintliga järnvägsstationen.

– Det ska vara enkelt och smidigt att pendla, men vi vill inte att kulturhistoriska  värden ska gå förlorade och därför ser vi mittalternativet som det bättre, säger Andréa Bromhed, gruppledare för Miljöpartiet.

Centern vill se tunnel

Det östliga alternativet vid den nuvarande stationen skulle, enligt Trafikverkets förslag, innebära en rivning av stadshotellet och andra byggnader mellan Hamngatan och Kålhagsgatan.

Centerpartiet förespråkar det östliga alternativet vid den befintliga järnvägsstationen, men med en tunnel under jord för att slippa behöva riva anrika byggnader som stadshotellet och delar av Fiskarstan.

– Vi vill inte ha det som i Söderhamn, utan som i Varberg, med en tunnel under centrala delar av staden, säger oppositionsrådet Caroline Schmidt (C).

Börjar byggas tidigast om tio år

Trafikverket kommer att ta hänsyn till kommunens synpunkter i valet av stationsläge. Därför blir mandatfördelningen i kommunstyrelsen vägledande. Det slutgiltiga beslutet väntas fattas under våren. Men själva byggandet beräknas påbörjas tidigast om tio år.

Klicka på länken och se de tre olika placeringsförslagen för ett nytt stationsläge.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Följ dina lokala nyheter om valet i Gävleborg

Mer i ämnet