Hör Sam-Olof Palm berätta vilka brott han oftast kan lösa så att det aldrig hamnar hos polisen. Foto: Cissi Eriksson Granér/SVT

Anställde polis på gymnasieskola – brotten mer än halverades

Publicerad

På Bromangymnasiet i Hudiksvall anmäldes runt 60 olika typer av brott till polisen varje år. Men sedan kommunen anställt en tidigare polis har antalet anmälningar minskat med mer än hälften.

Sam-Olof Palm har arbetat som polis i 37 år och 19 år av dem som ungdomspolis. Nu är han egentligen pensionär, men har istället anställts på Bromangymnasiet som säkehetssamordnare. Det har visat sig vara ett bra drag för kommunen. Polisens statistik visar nämligen att brotten har minskat med mer än hälften sedan han anställdes.

– Jag tror att Sam-Olov har en jättestor del av de här siffrorna. Han är den här kapabla väktaren som finns på skolan, som pratar med eleverna och kan lugna ner situationen. Han syns och rör sig i korridorerna och kan nog lösa många problem innan de hinner bli så stora, säger Johannes Persson på Polisen.

Har stort förtroende bland eleverna

Rektorn, Bitte Åström, märker stor skillnad på skolan sedan Sam-Olof anställdes och hör ofta att eleverna vänder sig till honom när de har problem.

– Det är lätt att komma till Sam-Olov om man har sett någonting som inte är så bra, om man har hört något rykte om det till exempel är droger på gång så går man till honom och berättar eftersom man har förtroende för honom.

Avlastar lärarna

På frågan om Sam-Olof tycker att fler skolor borde ta efter och anställa tidigare poliser tvekar han inte med sitt svar.

– Ja, absolut. Jag tänker på lärarnas situation, de hinner ju inte med den här typen av problem och då blir jag en resurs och avlastning många gånger.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer