Ställ din fråga till polisen om bedrägerier
Erika • Jag har frågor och en berättelse. Frågor: Hur arbetar ni polisen 2021 med att följa upp anmälningar om (främst) äldrebedrägerier? Är det en eller flera utredare? Tilldelas de brottsutsatta en speciell kontaktperson hos polisen? Om inte - varför? (jag talar här inte om brottsofferjouren, och vill lämna det ämnet utanför, det har aldrig hjälpt mig). Vad tror du om att det borde finnas en nationell brottsoffer-ombudsman (i likhet med diskriminerings- och barnombudsmannen)? Jag tror det skulle ge mer tyngd åt att arbeta FÖR brottsoffren, inte MOT dem. En brottsoffer-ombudsman i statlig regi skulle man kunna granska på sedvanligt sätt och på så vis kräva effektivitet och objektivitet. Denne skulle t ex kunna driva frågor om skadestånd mer effektivt.
Jag själv råkade ut för sk äldrebedrägeri för några pr sedan. Jag förlorade hela mitt hem till bedragare, ett brottssyndikat från annat land. Förundersökningen tog två år. Det var omöjligt att få tala med ansvarig utredare hos polisen, man bytte ständigt folk i den rollen. Jag bemöttes ifrågasättande och nedvärderande. Jag lämnades helt utan hjälp och stöd. Under denna tid mådde jag så dåligt att jag övervägde att ta mitt liv.
Rättegångarna som följde var fruktansvärda. Gärningsmännen hade ett antal advokater som sökte alla möjliga fel hos oss brottsoffer. Mitt målsägandebiträde visade sig inte ens i rätten. Jag lämnades utan skadestånd. Jag lever idag med bara en säng och några köksmöbler som tillhörigheter. Jag anser att jag som brottsoffer lämnades vind för våg av både rättsväsende och polis. Det hade betytt så mycket att ha en kontaktperson hos polisen att kunna ringa och höra hur ärendet framskrider och också få stöd och hjälp. Jag skulle vilja se en statligt inrättad brottsoffer-ombudsman med stora resurser som kan både hjälpa och stödja utsatta brottsoffer.
Hej Erika! Vad tråkigt att läsa din historia. Ja, bedrägerier mot äldre följs upp på det nationella bedrägericentret, och vi tar varje månad del av deras rapport. Beroende på hur komplicerat ett ärende är kan det ibland behövs flera utredare i en utredning som har olika kompetenser. När ärendet delats ut till en handläggare så är det den personen man generellt har kontakt med. Handläggaren har till uppgift att utreda ditt ärende. Ett målsägandebiträde är den som skall ta tillvara dina intressen som målsägare. Våra handläggare hjälper till i den mån de kan utan att det stör den utredning de ska hantera. En utredning av ett bedrägeri kan utan problem ta 2 år att utreda. Du har goda ideer och jag tar med mig dem och tittar vidare på dem.
Reijo • Hur får man bort dessa bedragare? Hur får man ut meddelande till alla att inte gå på detta. Det står i tidningar varje vecka att myndigheter, banker osv inte ringer upp och ber dig logga in med bankid. Inte heller swisha en massa pengar för att lösa problemet. Ändå så går man på det.
Bedrägerierna är den brottstyp som ökar mest. Brottsvinsterna är enorma vilket gör att bedragare alltid kommer finnas.
De som blir utsatta måste vara kloka och skeptiska. Våga lägga på luren när bedragarna ringer!
Anonym • Hur kan man skydda sig mot bedragarna?
Var klok med dina pengar- har du råd att förlora dessa pengar?
Var skeptisk till bra erbjudanden. Låter det för bra för att vara sant så är det ofta så.
Ställ frågan hur hittade dom just dig?
Använd inte bank-id/bankdosa på någons uppmaning.
Läs det finstilta i ett bra erbjudande!
Skicka inte pengar till någon du inte träffat.
Jenny • Har en äldre mamma som har en minnessjukdom och inte kan sköta sin ekonomi. Vi har en god man som gör det. Men företag och bedragare kan ändå ringa till henne eller ringa på dörren, och få henne att säga ja till olika tjänster och abonnemang. Hur kan man slippa det, å vad gör man om det hänt? (telefonnumret är nixat, men de verkar kunna gå runt det ibland)
Hej!
Gör en anmälan och sedan bestrider ni abonnemang och fakturor hos företaget. Hänvisa sedan till att anmälan är gjord. Att skydda sig mot detta helt och hållet går inte.