Rengöring av tankar utförs när tankfartyg ska byta last, från en produkt till en annan och för att inte olika produkter ska blandas. För de allra farligaste ämnena måste rengöringen ske i hamn men för till exempel tallolja får rengöringen och vissa utsläpp ske till havs. Flera experter, forskare och Kustbevakningen som SVT Nyheter Gävleborg har pratat med menar att det är fel att dessa utsläpp får ske lagligt.
– Det känns inte bra utifrån hur långt vi har kommit i dag med vår miljömedvetenhet, säger Tony Holmberg, stationschef vid Kustbevakningen i Gävle.
Ökning av tallolja
Den svenska lagstiftningen, om utsläpp från fartyg, utgår huvudsakligen från det internationella FN-regelverket IMO (International Maritime Organization). Delar av regelverket gör det möjligt att släppa ut en del oljor lagligt i vissa mängder, som forskare menar kan skada djur, fiskar och havmiljön.
Utsläpp av tallolja tillhör en av de oljor som Kustbevakningen ser en ökning av runt Sveriges kust. Det kan även handla om biodiesel samt andra kemikalier och vegetabiliska oiljor. Enligt Kustbevakningen uppgår de typer av utsläpp gemensamt nu nästan till en tredjedel av alla havsutsläpp som upptäcks.
Få har dömts för utsläppen
Tidigare har Kustbevakningen främst arbetat med olagliga utsläpp av mineraloljor, som kan användas för att framställa till exempel bensin och asfalt. De utsläppen har minskat, men nu ökar andelen utsläpp av andra oljor, som klassificeras som mindre farliga och som fartygen därav får släppa ut i vissa mängder. Forskare menar också att det kan vara omöjligt att från ett flyg avgöra vad som släppts ut och i vilken mängd i de fall det inte är mineralolja, därav har få dömts för dessa utsläpp.
Se bilderna från talloljeutsläppet utanför Söderhamn och hör experter om varför utsläppen kan vara dåliga för havsmiljön i videoklippet .