Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Fem ungdomar från Bromangymnasiet i krock – skolan aktiverar krisgrupp. Foto: Mats Andersson/TT

Fem elever på Bromangymnasiet i krock – skolan aktiverar krisgrupp

Uppdaterad
Publicerad

Fem ungdomar var inblandade i gårdagskvällens trafikolycka i Delsbo. Alla är elever på Bromangymnasiet i Hudiksvall. Skolan aktiverar nu sin krisgrupp.

Olyckan inträffade vid 19-tiden på söndagen på riksväg 84 vid Delsbo.

En bil med fem ungdomar krockade med en mötande bil.

Föraren i den mötande bilen, en man i 50-årsåldern, klarade sig med lindriga skador.

Två kritiskt skadade

Två av ungdomarna har livshotande skador, en är allvarligt skadad. En polisutredning om vårdslöshet i trafik har inletts.

Alla ungdomar som satt i bilen är elever på Bromangymnasiet i Hudiksvall. Skolan har nu aktiverat sin krisledningsgrupp som bland annat består av lärare, kuratorer och skolsköterskor.

– Vi är ju i det läget att vi inte har några elever på skolan den här veckan, men vårt elevhälsogäng, kuratorer, skolsköterska, rektor och lärare finns ju här, och är det någon som behöver resonera när dem får veta vilka det är så finns vi här, säger Urban Wickman, verksamhetschef Bromangymnasiet.

Diskuterar samlingsrum

Bland annat diskuterar man huruvida man ska öppna ett samlingsrum på skolan, för de som behöver prata med personal. Men i och med pågående höstlov behöver man diskutera frågan.

Kommunen har en egen krisgrupp, med kontakter hos kyrkan och andra organisationer, men den har inte aktiverats än så länge, berättar Bengt Friberg.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer