Gävle kommun drar åt den ekonomiska handbromsen

Uppdaterad
Publicerad

Tre av av Gävle kommuns nämnder går med kraftig förlust. Och under tisdagens möte fattade majoriteten i kommunstyrelsen beslutet att vidta åtgärder för att komma till rätta med situationen.

Än återstår fyra månader av året men redan nu kommer signaler om att socialnämnden, arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden och omvårdnadsnämnden i Gävle kommun går med kraftiga underskott.

– Vi har tre  nämnder inom välfärdsområdet som går med ungefär 100 miljoner kronor minus och om vi inte vidtar åtgärder här och nu så kommer det underskottet att följa med oss framåt och ge oss mycket dåliga förutsättningar, säger kommunstyrelsens ordförande Åsa Wiklund Lång (S).

40 miljoner ska sparas i år

Åtgärderna inom verksamheten styrs av de olika nämnderna men med dagens beslut menar Åsa Wiklund Lång att kommunstyrelsen vill hjälpa till att kapa kostnader där det går. De kostnadsbesparande åtgärderna ska motsvara 40 miljoner kronor under innevarande år.

– Vi ska jobba med övergripande stödprocesser, det som inte rör brukaren i sitt möte med Gävle kommun, upphandling, inköp och restriktioner av olika slag för att mildra det här underskottet.

”Allt fler kommuner är i samma situation” 

Hur allvarligt är det ekonomiska läget för Gävle kommun?

– Det är allvarligt. Vi ser en rikstrend där fler och fler kommuner hamnar i exakt samma situation, där det är försörjningsstöd, placeringar av unga och utökade hemtjänstkostnader som är de stora kostnadsposterna. Vi kan ju inte låta bli att placera ungdomar som mår dåligt eller låta bli att ge hemtjänst till någon som har rätt till det. Då måste vi tittat på alla kostnader som ligger där omkring först innan det måste ske kostnadsbesparingar i kärnverksamhet, menar Åsa Wiklund Lång.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.