Arkivbild. Foto: Jesper Mattsson/SVT

Klartecken för nytt dubbelspår väster om Gävle

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverket har nu bestämt sig i utredningen kring ostkustbanans sträckning från Gävle och fyra mil norrut. Det blir en ny dragning västerut där järnvägen kommer att följa E4 upp till Bergby i området som kallas Kringlan.

Alternativet har varit att bygga dubbelspåret längs nuvarande sträckning av ostkustbanan, men Trafikverket har nu fattat beslut välja en ny dragning längre västerut.

Trafikverket ser fördelar i att en ny dragning möjliggör byggnation av en ny tågstation, Gävle Västra, i Tolvfors. En helt ny sträckning gör även att ostkustbanan bättre kan optimeras för att förkorta restider.

– Vi kan även bygga utan att störa befintlig trafik, säger Ragnhild Brändeskär, projektledare på Trafikverket.

I förslaget ligger också att norra stambanan ska följa ostkustbanan upp till Bergby, där spåret viker in mot Ockelbo.

Den nu beslutade korridoren viker av västerut från nuvarande järnvägssträckning. En ny tågstation kan byggas vid sjukhuset.

Fem miljarder kronor

Nu väntar en flerårig planprocess där spårens exakta position ska bestämmas. Bygget beräknas kosta fem miljarder kronor. I gällande nationella transportplan som sträcker sig fram till 2029 är 3,6 miljarder avsatt för Gävle-Kringlan. Det betyder enligt Ragnhild Brändeskär att första spadtaget troligtvis kan tas tidigast 2026, medan projektet får slutföras under kommande planperiod på 2030-talet.

– Man får räkna med fyra till fem års byggtid, säger hon.

I slutändan kan nuvarande ostkustbana och delar av norra stambanan rivas, vilket enligt Trafikverket tar bort barriäreffekter som befintlig järnväg utgör i bland annat Forsby och Åbyggeby.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.