Distriktssköterskan Liz Woxlin är en av rådgivarna som har nytta av att ha lärt sig mer om att bemöta patienter med psykiska besvär. Foto: SVT

Vårdpersonalen i Edsbyn vände trenden med psykisk ohälsa

Uppdaterad
Publicerad

Man beräknar att omkring var tredje person som söker sig till en hälsocentral har psykiska besvär. Men många i personalen på Edsbyn Din Hälsocentral kände sig osäkra på hur man skulle bemöta patienter med psykiska behov. Utifrån det startades ett förändringsarbete som har visat sig ge ett bra resultat.

Utifrån behovet satte hälsocentralens psykolog och kurator ihop en kurs som man kallade PLR med anspelning på hjärt- och lungräddning – HLR, men i det här fallet handlar det om psykisk livräddning.

– Vi fick lära oss grunderna i psykiska ohälsotillstånd och hur man ska kunna bemöta de här personerna, konstaterar Christin Jonsson som är fysioterapeut och som också fungerar som vårdsamordnare.

Ökad kunskap om psykiska problem

Alla på hälsocentralen fick gå PLR-kursen som är en del i förändringsarbetet som leddes av rehabkoordinator Sofia Rudman Palm. Inte minst viktigt var den utökade kunskapen för telefonrådgivarna som är patientens första kontakt och som spelar en viktig roll i Edsbymodellens vårdkedja när det gäller att slussa patienter med olika behov rätt.

– Rådgivarna kan ställa mer frågor för att bli säker på vilken kompetens de ska boka in dig på och hur snabbt de ska boka in dig, förklarar Sofia Rudman Palm som också berättar att patienten i vissa fall kan få med sig egenvårdsråd under den numera korta väntetiden.

Patienterna erbjuds flera vårdalternativ

Beroende på patientens behov erbjuds olika behandlingsalternativ. Det kan innebära att man får träffa det psykosociala teamet där psykologisk expertis och läkare ingår. Patienten kan också hamna direkt hos psykolog eller kurator.

I vissa fall kanske patienten sedan kan klara sig på egen hand. Annars finns det olika alternativ att gå vidare. Det kan vara samtalsbehandling eller gruppbehandling för till exempel stress eller sömnproblem. Du kan också hamna hos en vårdsamordnare som blir patientens fasta kontakt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.