Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Lars Österberg, polisinspektör på trafikenheten i Hudiksvall, på det skrotupplag där trimmade A-traktorer väntar på att undersökas. Foto: SVT

Lätt att trimma A-traktorer – men svårt för polisen att upptäcka

Uppdaterad
Publicerad

I Trafikverkets föreskrift om A-traktorer från 2003 framgår att fordonen får gå i max 30 km/h. Men under sommaren 2020 ändrades reglerna och istället för att hastigheten regleras mekaniskt infördes krav om en elektronisk spärr. En spärr som har visat sig enkel att programmera om för ungdomar som vill åka snabbare.

Reglementet kring hur man får bygga om en bil till A-traktor har tidigare varit komplicerat. Det räckte inte med att A-traktorn gick i max 30 km/h utan den behövde även gå i max 10 km/h på lägsta växeln. I praktiken innebar det att A-traktorer behövde dubbla växellådor och att den blev högljudd vid snabbare hastigheter.

Den elektronikbox som numera används går däremot att programmera om. Och enligt Lars Österberg, polisinspektör på trafikenheten i Hudiksvall, är boxen lika enkel att hacka som en dator.

Se när trafikpoliserna Lars Österberg och Daniel Johnson visar varför det är svårt att utreda om dagens A-traktorer är trimmade.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

A-traktorerna

Mer i ämnet