Exempel på hur Möljentorget kan se ut när ett dubbelspår gör att Hamngatan måste stängas av. En gång- och cykelbana leder upp och över järnvägen. Foto: Landskapslaget/Hudiksvalls kommun

Ny utställning om dubbelspår genom Hudiksvall

Uppdaterad
Publicerad

Kommunens förslag i vintras om ett dubbelspår för järnvägen genom Hudiksvall fick mycket kritik. Nu har djupare utredningar gjorts kring bland annat buller, men också med fler bilder av hur stadsmiljön kan komma att se ut efter så omfattande byggnationer. Från och med onsdag ställs det nya förslaget ut för synpunkter.

De lokala politikerna är oense om huruvida ett framtida dubbelspår ska gå genom centrala Hudiksvall eller dras i en ny korridor väster om staden. Dock har man sedan tidigare beslutat att endast utreda hur det centrala alternativet skulle påverka stadsmiljön. Nu har nya, djupare undersökningar gjorts där bland annat fler illustrationer har tagits fram.

Kerstin Oremark, tf planeringschef och Christina Englund, stadsarkitekt, framför det nya planförslaget om dubbelspår genom centrala Hudiksvall. Foto: Markus Dahlberg/SVT
Ostkustbanan genom Hudiksvall

– Det blir fortsatt en barriär och rörelsemönstren förändras. Det mest positiva är att det ger en möjlighet till förändring av staden och vi kan förädla vissa platser. Jag skulle vilja säga att både Möljen och Rådhusparken kan förädlas, säger Christina Englund, stadsarkitekt vid Hudiksvalls kommun.

TV: Reportage om framtidens dubbelspår

Utredningarna visar också att det höga bullret från järnvägen skulle drabba färre närboende med ett dubbelspår jämfört med i dag, om bullerskydd i form av exempelvis glasväggar byggs.

LÄS MER: Politikerna oeniga om järnvägsdragning i Hudiksvall (nov. 2016)

Också dricksvattentäkten på Hallstaåsen har undersökts. Där skulle en tågolycka få större konsekvenser i en västlig dragning eftersom vattnet rinner österut och i så fall skulle drabba en större del av täkten.

Riksintresse riskerar skada

Konsultbolaget Sweco nämner att stadens riksintressanta kulturmiljö skulle kunna skadas när visuella och strukturella samband bryts, som exempelvis på Möljentorget där Hamngatan måste stängas av.

– Det som vi hela tiden har arbetat med är att behålla det centrala stationsläget för det är så oerhört viktigt ur många aspekter. Vi tycker att vi har hittat bra och funktionella lösningar, säger Kerstin Oremark, tf planeringschef.

Men på bekostnad av rivna byggnader och en barriäreffekt?

– Det man ser är att vissa byggnader måste riva under byggnadstiden men kan återskapas.

Illustrerad vy från Lillfjärden. Enligt förslaget kan marken ovanpå järnvägen bebyggas. Foto: Landskapslaget/Hudiksvalls kommun

Kommunens nya planförslag ställs ut för synpunkter i två månader från och med onsdag den 30 augusti.

Trafikverket som har det slutgiltiga ordet om ostkustbanans framtid utreder både det västliga och det centrala alternativet, de väntas presentera ett förslag inom kort.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Ostkustbanan genom Hudiksvall

Mer i ämnet