Många anställda valde att säga upp sig när upptåget gick över till Mälartåg, sen dess har fler valt att gå samma väg.
– De som vi har frågat som har slutat säger att det handlar om planeringen. Man tycker att MTR har en dålig personalpolitik, säger Anna Bergström, ordförande i SEKO MTR, Mälartåg.
Enligt Anna Bergström väljer många att gå över till tåg i Bergslagen trots en lägre lön.
– De flesta går över till VR som tar över tåg i Bergslagen, en del börjar också på VY tåg som kör nattågen i Gävle, säger Anna.
Hos Anna Bergström finns det en oro inför hur det kan påverka tågtrafiken.
– Jag ser en stor risk att tågen inte kommer gå som det var tänkt, hur man tänker bemanna upp, det vet jag inte, säger Anna Bergström.
Nationell lokförarbrist
SVT får kontakt med MTR:s presschef via mail.
”Det är såklart tråkigt att vissa av våra medarbetare väljer att lämna Mälartåg”, skriver Erik Söderberg, presschef på MTR.
MTR menar att det råder en nationell lokförarbrist och att det då inte heller är konstigt att antalet som väljer att byta arbetsgivare ökar då många rekryterar aktivt.
”Att säga att våra medarbetare är missnöjda är inte representativt för vår organisation. Vi har generellt sett en positiv utveckling gällande just våra medarbetares nöjdhet.”
MTR delar inte heller Anna Bergströms oro inför tågtrafiken.
– Vi kommer göra vårt yttersta för att det här inte ska påverka trafiken, säger Erik Söderberg, presschef, MTR.
Hör Anna Bergström i klippet.