Viggen på den första flygningen på över 10 år, bilderna tagna över Dalsland den 15/5. Foto: Ulf Nylöf/Swedish Air Force Historic Flight

Viggen från F15 åter i luften

Uppdaterad
Publicerad

F15 i Söderhamn är nedlagt sedan många år men förra veckan lyfte åter flottiljens gamla trotjänare, benämnd ”Olle 61”, en SK 37 Viggen, efter mer än tio år på marken. Den ska nu hjälpa SAAB att sälja Jasplan ute i världen.

Under cirka tre decennier flögs ”Olle 61” vid F15 i Söderhamn. Den togs i bruk 1974 och användes för att skola in flygvapnets piloter på Viggensystemet. Totalt byggdes 329 exemplar varav endast 17 stycken som var tvåsitsiga.

Under 70, 80 och 90-talet var planet en vanlig syn i det svenska luftrummet. 2007 var dock sagan slut – då pensionerades de sista planen ur aktiv tjänst, däribland ”Olle 61”, efter att på slutet använts vid Försvarets materielverk, Försökscentralen, i elektronisk krigföring.

Men nu har en grupp frivilliga åter väckt liv i ”Olle 61”. En av dem är flygteknikern Håkan Andersson som lagt ned ett stort arbete tillsammans med en grupp på 5-6 entusiaster, alla verksamma i den ideella föreningen Swedish Air Force Historic Flight.

Han satt själv baksits i planet den 15 maj när planet gjorde sin flygpremiär efter det långa uppehållet. Pilot Stellan Andersson, utbildad i Söderhamn, var den som flög planet.

– Det var roligt, det var 20 år sedan sist, säger Håkan Andersson, flygtekniker.

Stellan Andersson i förarsätet efter den lyckade första flygningen. Flygtekniker Håkan Andersson sitter i baksits. Foto: Ulf Nylöf/Swedish Air Force Historic Flight

SAAB har ett finger med i spelet

Olle 61 är unik genom att vara det enda nu flygande tvåsitsiga Viggenflygplanet. Det finns också en ensitsig variant i flygande skick, även den med ett förflutet i Söderhamn.

Planen används uteslutande för flyguppvisningar. Flygplanstillverkaren SAAB har hjälpt till med finansieringen och står som ägare av planet.

– SAAB ser ett värde i att ha med veteranflygen på sina försäljningsresor ute i världen. Ingen annan tillverkare har de möjligheterna att visa upp sina gamla flygplan, säger Håkan Andersson.

Swedish Air Force Historic Flight håller de båda Viggenplanen tillsammans med en handfull andra flygplan som tidigare brukats av det svenska flygvapnet i flygande skick. De är stationerade vid Skaraborgs flygflottilj, F7 i Såtenäs.

Viggen på den första flygningen på över 10 år, bilderna tagna över Dalsland den 15/5. Foto: Ulf Nylöf/Swedish Air Force Historic Flight

Kan ej flyga för evigt

Men inget varar för evigt. ”Olle 61” har flugit sammanlagt 2 200 timmar. Max är 2 800 med möjlighet till ytterligare 300 timmar efter en särskild besiktning därefter blir det pension och förråd för Olle 61.

– Men planet flyger kanske 20 timmar per år så det är inte så farligt som det låter, säger Håkan Andersson, som själv pensioneras inom någon vecka efter en ett långt yrkesliv inom flygvapnet.

Håkan Andersson och Stellan Andersson framför Olle 61 med F15 i Söderhamns märkning. Foto: Ulf Nylöf/Swedish Air Force Historic Flight

MISSA INTE: Så får du lokala nyheter i SVT:s app

Swedish Air Force Historic Flight

Swedish Air Force Historic Flight (SwAFHF) är en ideell förening som underhåller och flyger äldre flygplanstyper från Svenska flygvapnet. Man startade verksamheten 2007 och har verksamheten förlagd på Skaraborgs flygflottilj F7. Alla flygplan är civilregistrerade och vissa av planen ägs av SAAB.

Följande flygplan finns i föreningens samling:

Sk 16 Noorduyn Harvard

J 28 de Havilland DH 100 Vampire

J 29 Tunnan

J 32 Lansen

J 34 Hawker Hunter

SK 35C Draken

J 35J Draken

AJS 37 Viggen

SK 37 Viggen (Olle 61)

Sk 50 Saab 91 Safir

Sk 60 Saab 105

Sk 61 Scottish Aviation Bulldog

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.