• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Bollnäs och Freluga, Bollnäs kommun, Gävleborgs län. Vattnet hos vattenbolaget HelsingeVatten är otjänligt. Boenden i området uppmanas att koka vattnet före förtäring. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Gävleborg.

Bilar som står i kö på E22 under snökaoset

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Framtidens fordon kommer kunna kommunicera med varandra och på så vis kan trängsel och köproblem bli mindre”. Eren Aksoy berättar i klippet om möjligheterna i framtidens trafik. Foto: Johan Nilsson/TT

AI i självkörande bilar kan stoppa trafikkaos vid snöoväder – ny forskning på Högskolan i Halmstad

Publicerad

Tusentals satt fast i timmar i snökaoset på E22 i nordöstra Skåne. Det kan undvikas med framtida AI-teknik för självkörande bilar. Högskolan i Halmstad har fått 100 miljoner kronor i projektmedel för att forska på självkörande fordon i extrema väderförhållanden.

Projektet, som kallas Roadview, finansieras med EU-medel och omfattar 15 olika partners i sju olika länder men koordineras och leds av forskare på Högskolan i Halmstad.

– Vi har testplatser i flera olika länder, däribland ovanför polcirkeln för att testa vår teknik i vitt skilda väderförhållanden, säger Eren Aksoy, docent vid Högskolan i Halmstad.

I klippet berättar han om vad projektet vill uppnå och hur lång tid som kan dröja innan vi ser självkörande fordon på svenska vägar.

Fungerar bara i optimala förhållanden

Tekniken ligger, enligt Aksoy, en bit in i framtiden. Men redan i dag finns självkörande fordon på vägar i bland annat Kalifornien i USA, där klimatet är gynnsamt för ändamålet.

– Vi vill se om det går att ta de här fordonen från soliga dagar i Kalifornien till dagar med snökaos i Sverige exempelvis, säger Eren Aksoy.

Tekniken ligger i framtiden

Det är i dag lag på att det måste finnas en människa bakom ratten i ett fordon och konceptet med självkörande bilar brottas med en rad etiska dilemman, till exempel vem som ska hållas ansvarig om någon skadas av ett självkörande fordon.

– Det är miljonerkronorsfrågan, vi har inte svaren ännu, säger Aksoy.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.