Det kritiserade asylboendet Arena Hotel svarar på våra frågor, men bara via mail. Foto: Arena Hotel svarar på kritiken

Arena Hotel svarar på kritiken

Uppdaterad
Publicerad

Det kritiserade asylboendet Arena Hotel svarar på våra frågor, men bara via mail. Här är svaren från Linda Halla Andréasson, platschef på Arena Hotel.

Hur ser ni på att det inte krävs av er i kontrakten att ni måste höra av er till Migrationsverket när saker sker på boendet?

– Vi lägger ingen värdering i hur tjänsten upphandlas utan det litar vi på att Migrationsverket gör på ett korrekt sätt utifrån sitt uppdrag. Vi har som rutin att skriva interna dagliga rapporter på vad som händer på vårt boende, rapporter som Migrationsverket har tillgång till. Vi har så gott som dagligen besök av Migrationsverket i olika ärenden och kommunikationen oss emellan är öppen och tydlig.

Det är Migrationsverket som bestämmer om ni ska få förnyade kontrakt eller inte. Hur intresserade är ni, som tjänar många miljoner på ert boende, att rapportera till Migrationsverket när saker händer?

– Vi ser vårt samarbete med Migrationsverket långsiktigt och det ligger i vårt intresse att verksamheten ständigt utvecklas.

Hör ni alltid av er till Migrationsverket vid incidenter? Hur gör ni det i så fall?

– Eftersom Migrationsverket nästan dagligen besöker boendet har man en god kommunikation om den aktuella situationen och vilka utmaningar som föreligger.

Ser ni en problematik i att mycket förs på telefon eller i samtal och på så sätt inte utmynnar i att det diarieförs eller dokumenteras?

– Nej.

”Vi jobbar aktivt”

Vad tycker ni att Migrationsverket bör kräva av er som privat boende när det gäller rapportering av händelser?

– Vi har en god och konstruktiv kommunikation med Migrationsverket. Vilka krav Migrationsverket bör ställa på sina leverantörer överlåter vi till ansvarig myndighet.

Vad tänker ni kring den kritik som förts mot er den senaste tiden?

– Vi tycker det är bra att verksamheten på både vårt och andra boende granskas för att öka kvalitén och skapa en bättre situation för asylsökande i Sverige. Vi arbetar kontinuerligt med stimulerande aktiviteter och svenskundervisning både för barn och vuxna. Vi jobbar aktivt med att förebygga den tristess som kan uppstå för de asylsökande på grund av långa handläggningstider.

Något ytterligare ni vill tillägga eller kommentera?

– Kommunikation mellan leverantör och upphandlande myndighet är centralt för en framgångsrik asylpolitik. Vi går på samtliga samordningsmöten och informationsmöten för att hela tiden vara uppdaterade.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

#asylbarnen

Mer i ämnet