Det som hittills byggts av överdelen på bron måste rivas innan ekoduktbygget kan återupptas i april. Foto: Thomas Singer

Brobygget riskerar att sluta i domstol

Uppdaterad
Publicerad

Någon måste betala. Ekoduktbygget som höll på att rasa i Sandsjöbacka blir sannolikt en rättslig tvist, menar en av Sveriges ledande experter på brokonstruktioner.

Trafikverket gick tidigare i veckan ut med att stora delar av djurbron som byggs över E6 vid Sandsjöbacka i norra Halland måste rivas och byggas om.

Tidsschemat ska ända hålla, enligt både Trafikverket.

Men bygget riskerar samtidigt att få ett efterspel i domstol.

Det menar professorn Håkan Sundquist vid Kungliga tekniska högskolan i Stockholm i en intervju med Kungsbacka-Posten. Han är en av landets ledande experter på brokonstruktioner.

– Att riva och bygga upp igen kommer minst att fördubbla kostnaden. När det blir så är det inte ovanligt att man försöker skylla det som hänt på någon annan. Och någon måste alltid betala. Byggbranschen är full av advokater, så jag ser det som ganska sannolikt att detta slutar som en tvist och avgörs i domstol, säger han till tidningen.

Stöttor gav vika

Byggprojektet har en budget på 85 miljoner kronor och ska vara klart till sommaren 2018. Bron ska fungera som övergång över motorvägen för djurlivet. Huvudentreprenör för projektet är byggjätten Peab.

Det var den 26 januari som ekoduktbygget drabbades av problem i samband med en gjutning. Stöttor gav vika vilket gjorde att en gjutform sprack.

Trafiken fick helt stängas av på E6 mellan Kungsbacka och Lindome under omkring ett dygn.

Det är efter detta som det konstaterats sådana brister i konstrukteionen att hela överdelen av ekodukten måste rivas och  byggas om.

Gjutformshaverier vanliga

Vad som orsakade rasrisken är fortfarande inte känt.

Professor Håkan Sundquist säger till Kungsbacka-Posten att det är svårt att spekulera om, men att liknande gjutformshaverier är relativt vanliga.

– Broras är sällsynta i Sverige. Däremot är det inte ovanligt att gjutformar rasar, säger han.

Och det finns flera troliga förklaringar.

– Det är ofta en helt annan kvalitet på beräkningarna för den färdiga brokonstruktionen än för gjutformen, säger han.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Ekodukten i Sandsjöbacka

Mer i ämnet