Det var inget fel på rälsen, utan på tåget, som orsakade ursppårningen på tisdagsnatten vid Getteröbron i utkanten av Varberg.
Det uppger personal från järnvägsentreprenören Infranord som på förmiddagen är på olycksplatsen tillsammans med Trafikverket. Det bekräftas också av tågets ägare, transportföretaget Green cargo.
Körde i 10 km/h
Tågfelet upptäcktes av detektorer som finns i rälsen längs järnvägen.
– Vi fick in ett larm 01.30 från Tångaberg norr om Varberg om ett misstänkt fel. Tågets sänkte då hastigheten till 10 kilometer i timmen in mot Varbergs station, säger Sohana Josefsson, kommunikationsdirektör på Green cargo.
Vad för typ av fel det var som utlöste larmet är för tidigt att svara på, enligt företaget.
På Varbergs station var det meningen att tåget skulle stanna för kontroll, men så långt hann det alltså inte.
– Tyvärr fick vi klockan 01.39 istället en urspårning, säger Sohana Josefsson.
Haveriutredning påbörjats
Godståget som var på väg mellan Göteborg och Helsingborg var över en halv kilometer långt, vägde 1.490 ton och hade 28 vagnar. Sex av dem innehåller den frätande vätskan natriumhydroxid – i dagligt tal kallat lut.
– Tre vagnar har lagt sig på sidan i diket och tre vagnar står upp, men med en hjulaxel utanför rälsen, säger Sohana Josefsson.
Läs också: Irritation på sena ersättningsbussar
På olycksplatsen pågår nu planering för hur tågvagnarna med 135 ton lut ska bärgas och rälsen lagas. Och det kommer ta långt tid, enligt uppgifter på platsen.
Tankvagnarna ska tömmas på lut. Samtidigt ska det byggas en väg för att få fram en kran för bärgning.
Efter olyckan har det påbörjats utredningar såväl inom Trafikverket som internt i transportföretaget Green cargo.
Lokföraren har tagits ur tjänst och får stödsamtal, men mår efter omständigheterna bra, uppger transportföretaget.