Daniel Modiggård som är chefsstrateg på Hallandstrafiken säger att Krösatågen i sin nuvarande form inte är ekonomiskt försvarbara. Foto: Johanna Holstein/SVT

Hallandstrafiken sparar miljoner om buss ersätter Krösatågen

Uppdaterad
Publicerad

Ett alternativ att byta ut Krösatågen till busstrafik presenterades av Hallandstrafiken när ägare Region Halland kallade de berörda kommunerna Halmstad och Hylte till ett informationsmöte under onsdagen. Men när ett politiskt beslut kommer att fattas är fortfarande oklart.

Krösatågens testperiod för att öka resandet på sträckan går ut 2020 och framtiden är fortfarande oklar. Under onsdagen presenterades testperiodens utvärdering och resandet med Krösatågen har ökat med 36 procent mellan 2017 och 2019. Men den ökningen beror främst på att antalet avgångar har blivit fler.

Oklart om Krösatågen får leva vidare

Det finns fortfarande ingen plan för när ett besked ska komma hurvida Krösatågen lever vidare eller inte. Men regionstyrelsens ordförande Mikaela Waltersson (M) är tydlig med att Hallandstrafiken har en tuff ekonomisk situation framför sig, då de förlorar drygt en miljon om dagen på grund av det minskade resandet under coronapandemin.

– Tågen går som vanligt och vi kommer i augusti/september sätta oss ner återigen och se hur resandet i kollektivtrafiken ser ut, hur Hallandstrafiken och Region Halland mår och var vi befinner oss i coronasituationen innan vi tar några som helst politiska ställningstagande i detta.Vi har gett Hallandstrafiken i uppdrag att se över vad man kan göra om vi fortsätter med de här underskotten, säger Mikaela Waltersson (M).

I klippet berättar Daniel Modiggård, chefsstrateg på Hallandstrafiken, om vilka besparingar det skulle innebära att sätta in buss i stället för Krösatåg och vad det skulle innebära för resenärerna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.