Enligt Charlotta Lindahl, verkställande funktionär Hyltebostäder (VD), var beslutet att kräva en kollektiv avgift för nedskräpning inte förankrat hos henne.
– Vi har ett stort problem med sophanteringen men det är ju så att man inte får lov att skicka en kollektiv bestraffning. Det är därför vi drar tillbaka det. Det skulle givetvis förankrats hos mig först, säger Charlotta Lindahl.
Kommer ni att utreda hur det här kunde hända?
– Vi kommer se över våra rutiner.
Hur skulle du själv känna om du fick betala för nedskräpning som du själv inte orsakat?
– Det är klart att man inte tycker det är trevligt. Men jag tror också att det är många hyresgäster här som vet om att det är ett problem och inte heller tycker det är trevligt, säger Charlotta Lindahl.
Resultatet av en frustration
Hon menar att det hela är ett resultat av en frustration som uppstått, bland hennes medarbetare och även hyresgäster, när soporna inte hamnar där de ska.
Men istället för bestraffning ska de nu satsa på information och utbildningsinsatser för att få bukt med nedskräpningen.
– Vi ber om ursäkt för den oro som utskicket skapat. Vi är måna om att skapa trivsamma miljöer kring våra fastigheter, säger Charlotta Lindahl.