39-åriga Kristin Lagerqvist och 35-åriga Miranda Johansson kommer från Varberg. Foto: Sofia Draco

Influencers från Varberg tar ställning mot Black Friday

Uppdaterad
Publicerad

Varbergskvinnorna Kristin Lagerqvist och Miranda Johansson är kritiska mot konceptet Black Friday. För att ta ställning mot konsumtionshetsen stänger de därför ner sin webshop under dagen. Istället lägger de kraft på att uppmärksamma folk på mäns våld mot kvinnor och barn i samhället.

Black Friday är dagen då många företag markerar sina produkter med rea-lappar och mängder av människor köar till butikerna för att göra billiga köp. Den här typen av konsumtion är något som inte faller Varbergsborna Kristin Lagerqvist och Miranda Johansson i smaken.

– Man blir överöst med information om rea. Det blir sånt tryck på att man ska handla, förklarar Miranda.

– Jag tycker det skapar ett osunt konsumtionsklimat, tillägger Kristin.

”Klimathot mot planeten”

Tillsammans driver de en webshop där de säljer smycken och kläder. Till skillnad från många andra väljer de nu att stänga ner den under fredagen.

– Någonstans är överkonsumtionen fel med tanke på klimathotet mot planeten. Trots det fortsätter människor handla. Och det gäller inte bara Black Friday utan även julrean, säger Miranda.

Duon vill istället flytta fokus till en annan fråga, nämligen mäns våld mot kvinnor och barn i samhället. Sedan i februari har det drivit projektet Sisterhood i samarbete med kvinnojouren i Varberg, där de bland annat har föreläst om ämnet.

– Vi vill passa på att lyfta kunskapen om den här frågan, berättar Kristin Lagerqvist.

Kvinnorna upplever att de inte är ensamma om att ta ställning mot shoppinghögtiden.

– Det finns många som går ut med att de inte stödjer Black Friday. Hur andra influencers jobbar är upp till dem, svarar Miranda.

Hoppas att andra följer

Ni öppnar ju upp webshopen igen på lördag och folk kan fortsätta köpa saker. Gör det här verkligen någon skillnad?

– Det tror jag. Om en person börjar kanske tio gör det nästa år. Och sen hundra till året därpå. Det väcker en tanke. Får man åtminstone en person att tycka till så är det mycket värt, svarar Miranda.

– Det är ju bra att det diskuteras både för- och nackdelar med Black Friday, säger Kristin.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.