Foto: Stefan Höglund

Järnvägsbranschen skriker efter folk

Uppdaterad
Publicerad

Nu ska hallänningarna lockas till järnvägsbranschen. Regeringssatsningar och kommande pensionsavgångar gör att ny personal behövs för att klara av upprustningen av järnvägen.

– Ålderskulturen i branschen är ganska hög, så vi har stora pensionsavgångar och kommer att ha ett ganska stort behov av att tillföra personal de närmsta 15 åren, säger Jörgen Jumark, Infranords chef för södra regionen.

Statliga järnvägsbolaget Infranord kommer på lördag att finnas i Halmstad för att försöka locka personer till ett arbete inom järnvägsbranschen. Framför allt hoppas de kunna locka hallänningarna till jobb i spårmiljö, bland annat som signal-, el och spårtekniker.

Miljardsatsning på järnväg

Regeringen lade för ett år sedan fram sin infrastrukturproposition, där totalt 622,5 miljarder kronor ska gå till satsningar på framför allt järnväg och väg mellan åren 2018 och 2029.

I slutet av augusti i år lade Trafikverket fram detaljer på vilka satsningar myndigheten vill göra, bland annat vill man under perioden starta bygget av den planerade höghastighetsbanan mellan Järna och Linköping samt Hässleholm och Lund.

– Om man även ser till Trafikverkets nationella plan, att man ska satsa mer pengar på järnvägen, behöver vi både ersätta personer som går i pension och även tillsätta ny personal utöver det, säger Jörgen Jumark.

LÄS MER: Nya skräcksiffror för järnvägen – signalfelen ökar förseningarna

Vad händer om ni inte kan tillsätta de här tjänsterna?

– Om inte Infranord eller branschen i övrigt klarar det så kommer branschen inte kunna ta hand om de här satsningarna från regeringens håll, säger Jörgen Jumark.

Han hoppas att evenemang som det i Halmstad ska få upp folks ögon för järnvägsbranschen.

– Vi har goda möjligheter att klara av det här, men då behövs sådana här insatser. Vi måste synas mer, både på sociala medier och via direkta evenemang.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.