Regionens kampanj ska påminna unga mellan 16 till 25 år att hålla på restriktionerna under pandemin. Foto: SVT och TT

Kampanj för 700 000 kronor ska få unga att hålla avstånd

Uppdaterad
Publicerad

Att det är viktigt att hålla avstånd har konstaterats gång på gång sedan pandemins början.

I en kampanj som kostat 700 000 kronor vill nu Region Halland påminna unga mellan 16 och 25 år om att hålla avstånd till andra.

– Vi tror att vi kanske inte når unga på samma sätt med de vanliga smittskyddsrekommendationerna, säger Johanna Wiechel-Steier, kommunikatör Region Halland.

Med kampanjen ”Lagominitiativet” vill Region Halland påminna och lära unga mellan 16 till 25 år gamla att hålla avstånd till andra.

Kampanjen har kostat hallänningarna 700 000 kronor i skattepengar, och sprider samma budskap som Folkhälsomyndigheten skyltat med sedan pandemins början. Skillnaden är att Lagominitiativet har ungdomsfokus och riktas till sociala medier.

Coronaviruset i Halland

– Det är en viktig grupp att fokusera på just för att minska smittspridningen, säger Johanna Wiechel-Steier, kommunikationsdirektör på Region Halland.

I klippet hör du kommunikationsdirektören Johanna Wiechel-Steier berätta varför kampanjen behövs.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronaviruset i Halland

Mer i ämnet