Daniel Bernhardt, chef för särskild kollektivtrafik på Hallandstrafiken, hoppas att de nya kraven ska minska bristerna inom färdtjänsten. Foto: SVT

Nya krav på bolag som kör färdtjänst

Publicerad

Nu ställs högre krav på bolagen som ska köra färdtjänst för Hallandstrafiken i framtiden. För att få bukt med problem inom branschen kräver Hallandstrafiken att bättre uppföljningar görs och inför krav på minimilöner för chaufförer.

– Vi ser ett behov av att förstärka vissa av kraven i upphandlingen. Detta är en bransch som står inför utmaningar och vi vill hjälpa branschen att rycka upp sig, säger Daniel Bernhardt, chef för särskild kollektivtrafik på Hallandstrafiken.

Brister inom färdtjänsten

Färdtjänst är till för att personer med olika sorters funktionsnedsättningar som behöver skjuts vid tillfällen då den vanliga kollektivtrafiken inte är ett alternativ.

Problem med färdtjänst

SVT Nyheter Halland har tidigare rapporterat om brister inom färdtjänsten i länet. Mellan 2015 och 2016 nästintill fördubblades antalet klagomål. Främst handlade det om dåligt bemötande från chauffören och brister i att hålla tiden.

LÄS MER: Färdtjänstkunder i Halland rasar mot sämre service

Vill se förändring

Enligt Daniel Bernhardt är det framförallt de problemen som Hallandstrafiken nu vill få bukt med.

– Dagens situation är på det stora hela ganska god. Vi har drygt 500.000 köruppdrag om året varav merparten går utmärkt. Tyvärr går inte alla så bra som de borde och både vi och våra kunder förväntar oss en högre leveranskvalitét och kräver detta.

Varför har ni inte ställt krav på exempelvis minimilön tidigare?

– Det har inte funnits samma möjligheter att ställa dem tidigare. Nu har upphandlingsmyndigheten gått ut med särskilda rekommendationer att ställa sådana krav och det följer vi.

Upphandlingen pågår och väntas vara klar till hösten. De nya avtalet börjar gälla den 1 juli 2018.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Problem med färdtjänst

Mer i ämnet