– Vi ser ett behov av att förstärka vissa av kraven i upphandlingen. Detta är en bransch som står inför utmaningar och vi vill hjälpa branschen att rycka upp sig, säger Daniel Bernhardt, chef för särskild kollektivtrafik på Hallandstrafiken.
Brister inom färdtjänsten
Färdtjänst är till för att personer med olika sorters funktionsnedsättningar som behöver skjuts vid tillfällen då den vanliga kollektivtrafiken inte är ett alternativ.
SVT Nyheter Halland har tidigare rapporterat om brister inom färdtjänsten i länet. Mellan 2015 och 2016 nästintill fördubblades antalet klagomål. Främst handlade det om dåligt bemötande från chauffören och brister i att hålla tiden.
LÄS MER: Färdtjänstkunder i Halland rasar mot sämre service
Vill se förändring
Enligt Daniel Bernhardt är det framförallt de problemen som Hallandstrafiken nu vill få bukt med.
– Dagens situation är på det stora hela ganska god. Vi har drygt 500.000 köruppdrag om året varav merparten går utmärkt. Tyvärr går inte alla så bra som de borde och både vi och våra kunder förväntar oss en högre leveranskvalitét och kräver detta.
Varför har ni inte ställt krav på exempelvis minimilön tidigare?
– Det har inte funnits samma möjligheter att ställa dem tidigare. Nu har upphandlingsmyndigheten gått ut med särskilda rekommendationer att ställa sådana krav och det följer vi.
Upphandlingen pågår och väntas vara klar till hösten. De nya avtalet börjar gälla den 1 juli 2018.